שו"ת מאבני המקום


בדף זה ניתן לעיין ולהוריד את ספרו של הרב יצחק ישראלי שליט"א, שו"ת "מאבני המקום".

מצורף מפתח הנושאים לספר, כולל מספרי עמודים, לתועלת הלומדים.

שות מאבני המקום – הרב יצחק ישראלי

מפתח מפורט

חלק אורח חיים

סימן א'.

קונטרס "יודעי בינה" בעניני הזמנים

פרק א'. בענין עלות השחר ושיעור הילוך המיל…….. עמוד א
ביאור תשעה מהלכים בסוגיא דפסחים
שבע שיטות הפוסקים בשיעור הילוך המיל
שבע שיטות בזמן עלות השחר
דעת מרן השו"ע בזמן עלות השחר
זמן עלות השחר לפי מנהג הספרדים ע"פ גדולי הפוסקים

פרק ב'. תחילת היום של התורה מעלות השחר או מנץ החמה ביאור שיטות הראשונים בזה כולל שיטת האבן עזרא ושיטת רש"י …….. עמוד מו

פרק ג'. ביאור שיטות הפוסקים אם השעות שדברו בהם חכמים שעות רגילות או שעות זמניות וכן לענין זמן עלות השחר וצאת הכוכבים שהעיקר הוא לחשב בשעות זמניות…….. עמוד נח

פרק ד'. בחישוב שתים עשרה שעות היום הזמניות אם מונים מעלות השחר לצאת הכוכבים או מזריחה לשקיעה…….. עמוד סב

פרק ה'. בענין פלג המנחה ביאור מחלוקת הראשונים בזמן פלג המנחה
משא ומתן בדעת מרן השו"ע. ואיך נקטינן לדינא……… עמוד פג

פרק ו'. בענין תוספת שבת ביאור שיטות הראשונים בזה ודעת מרן השו"ע להלכה ולמעשה…….. עמוד צו

פרק ז'. בענין שקיעת החמה וצאת הכוכבים ביאור שיטות הפוסקים בזה, שיטת היראים, שיטת הראב"ן, ושיטת ר"ת ושיטת הגאונים, בירור מנהג הספרדים בזה, ביאור המציאות האסטרונומית לשיטת הגאונים בארץ ישראל ובניו יורק, מו"מ בשיטת האגרות משה והנפקא מינה למעשה……… עמוד קא

סימן ב'.

בהלכות שבת

האם מותר לטוס בטיסה היוצאת מניו יורק בערב שבת קודש ונוחתת במוצאי שבת קודש במזרח הרחוק באופן שהטייסים וצוות העובדים ורוב הנוסעים אינם יהודים. ובאופן שהנוסע מקיים את השבת בשלמות בתוך המטוס.

ענף א'.

ביאור טעמי האיסור להפליג בספינה שלשה ימים לפני השבת ע"פ שיטות הראשונים בזה ואם שייכים טעמים אלו במטוס.

אות א'. ביאור שיטת רשב"ם דההיא דספינה בית שמאי היא ולבית הלל שרי להפליג בספינה כל שלא ירד ממנה בשבת……… עמוד קסג

אות ב'. ביאור שיטת התוס'. דלא פלגי אדרשב"ם אלא בהפלגה בשבת אבל בערב שבת נראה דמודו ליה משום דאיהו לאו מידי עביד. וביאור שני הטעמים המובאים בתוס'. משום גזרת חבית של שייטין ומשום שמא יוליכנה ארבע אמות ברשות הרבים. עוד שם ביאור שיטת המאירי דאין גזרת חבית של שייטין אלא בשט בגופו אבל ביושב בספינה ליכא למגזר. עוד שם בתירוץ הקושיא מפרק תולין דלא שרו אלא לצורבא מרבנן ובהערמה……… עמוד קסד

אות ג'. ביאור מחלוקת רשב"ם ור"י בדין נסיעה בקרון של בהמות המונהג על ידי גוי ואם יש איסור תחומין בכהאי גונא דאיהו יושב ולא עביד מידי, ומינה למטוס……… עמוד קסו

אות ד'. ביאור שיטת הרא"ש דמודה לרשב"ם דליכא איסור תחומין היכא דאיהו לאו מידי עביד, וכן נראה דעת ר"י וריצב"א ורשב"א. מו"מ היכא דהתחילה המלאכה מערב שבת אם יש איסור תחומין בזה. בדעת האחרונים דס"ל דכל הראשונים פליגי אדרשב"ם……… עמוד קסז

אות ה'. בדעת בה"ג אי ס"ל כרשב"ם במאי דמוקי לברייתא דספינה כבית שמאי, ביאור מחלוקת מהר"י אבוהב ומרן הבית יוסף בזה, מוכיח משבלי הלקט דבה"ג ס"ל כרשב"ם. עוד שם ביאור דעת רבינו ישעיה דיטראני דס"ל כרשב"ם וכן דעת המנהיג. ועומד על התמיהה דמרן הב"י כתב דרשב"ם הוי יחדאה……… עמוד קע

אות ו'. ביאור שיטת הריטב"א אליבא דרשב"ם…….. עמוד קעא

אות ז'. ביאור טעמו של הרז"ה באיסור ההפלגה בספינה דהוי כמתנה לחלל את השבת. במה שהתירו הראשונים על פי זה להפליג בספינה של גוים שאינם עושים על דעת הישראל ומדבריהם אתה למד מק"ו למטוס. באיסור טיסה על ידי ישראל אפילו בטייס אוטומטי. ביאור דברי הרשב"א דליכא עובדין דחול היכא שהוא יושב בספינה ולא עביד מידי והוא הדין במטוס……… עמוד קעב

אות ח'. בטעמם של הרי"ף הרמב"ם והרא"ש משום ביטול עונג שבת ושכן פסק מרן השו"ע, ואם שייך במטוס ביטול עונג שבת. יוכיח מתשובת הרמב"ם דליכא ביטול עונג שבת אלא מצד מליחות המים, יוכיח עוד מתשובת הריב"ש שאין טלטול הדרך מצד עצמו חשיב ביטול עונג שבת……… עמוד קעד

אות ט'. . ביאור מחלוקת ר"ח והרי"ף אם טעם האיסור בספינה הוא משום תחומין ובספינה גוששת. במחלוקת המהר"י קולון ומרן הב"י בדעת הרי"ף אם שייך איסור תחומין מדאורייתא כשאינו הולך. ובמחלוקת הרמב"ן והריב"ש בדעת הרי"ף (ועיין אות י"ב)……… עמוד קעה

אות י'., א'. ביאור שיטת הראב"ן דמחלק בין היכא שיכול לחתור ליבשה ולשבות דאז שרי אפילו אי לא מטי ולא שבת ביבשה, להיכא דמפליג ללב ים פחות משלשה ימים דמסתברא דלא מצי שבית. ביאור היתר נסיעה במטוס לסברת הראב"ן……… עמוד קעו

ענף ב'.

בסוגיא דעירובין אם יש תחומין למעלה מעשרה

אות י'. ביאור הסוגיא בגמרא אם יש תחומין למעלה מעשרה, ביאור דעת הראשונים דהוי בעיא דלא איפשיטא, ביאור מחלוקת הראשונים אי נקטינן לחומרא או לקולא בבעיין. ביאור דעת הרמב"ן דס"ל דבעיין איפשיטא לקולא. ביאור דעת הרמב"ם דמחלק בין תחומין דאורייתא ביבשה יותר מי"ב מיל דאזלינן לחומרא, לבין תחומין דרבנן כגון בים דהוי כרמלית דאזלינן לקולא. ביאור דעת הפוסקים דתחומין לעולם דרבנן ואזלינן בבעיין לקולא……… עמוד קעז

אות י"א. ביאור דעת הרשב"א דאוסר לכתחילה לצאת חוץ לתחום אף למעלה מעשרה הגם דס"ל דנקטינן בבעיין ספיקא דרבנן לקולא. ביאור דעת הרא"ה דמתיר לגמרי. ביאור הדין דאין קניין שביתה למעלה מעשרה……… עמוד קעט

אות י"ב. ביאור דעת הרמב"ן שכל שאינו הולך ברגליו אלא יושב בספינה והספינה ממילא הולכת אין איסור תחומין כלל מדאורייתא, דאיהו ברשות היחיד קאי והחצר מהלכת. ואם נקט כן הרמב"ן גם אליבא דהרי"ף. ובסברת הרמב"ם בזה. ביאור שיטת האור זרוע אליבא דר"ח דאין איסור תחומין מן התורה בספינה שהוא יושב והיא מהלכת אלא הוי גזרה משום מראית העין. ביאור סברת ר"ת בתשובה שהובאה במהר"ם אלשקר ושכן סברת עוד ראשונים. ביאור סברת הגהות מרדכי דאיכא בכה"ג איסור תורה. בסוגיא דרוכב כמנהיג אי קנה דוקא בדוחק ברגליו או משום דאזלא מחמתיה (ועיין עוד אות י"ד)……… עמוד קפ

אות י"ג. ביאור שיטות הפוסקים דמידי דנייד לא קנה שביתה, וממילא במטוס שיצא מערב שבת מבעוד יום ונייד כל בין השמשות וכל השבת א"כ לא קנה שביתה ולית ביה איסור תחומין. ביאור דעת הראשונים דאף בקונה שביתה בשבת אם לא קנה מבעוד יום לית ביה איסור תחומין מן התורה……… עמוד קפד

אות י"ד. ביאור שיטת הרדב"ז אליבא דהרמב"ם דאיכא איסור תחומין בספינה ומינה דבקרון ביבשה הוי איסור תורה אע"ג דאיהו יתיב ולאו מידי עביד. בסוגיא דכלאים דיושב בעגלה לוקה משום דאזלא מחמתיה, וביאור דברי הראשונים בזה ומינה להיכא דלאו מידי עביד כלל ואף לא אזלא מחמתיה דליכא איסור תחומין. מו"מ אי ילפינן תחומין מכלאים. ביאור מחלוקת הפוסקים אי בעיין אם יש תחומין למעלה מעשרה היינו נמי אי קנה שביתה למעלה מעשרה. בשיטת הרדב"ז אליבא דהרמב"ם דיש שביתה למעלה מעשרה ויש שביתה במידי דנייד, ביאור הקושיות והתמיהות שיש בשיטת הרדב"ז הנ"ל……… עמוד קפז

אות ט"ו. עוד בסוגיא דמידי דנייד לא קנה שביתה וביאור שיטת הר"ן דספינה הנמצאת במקום הראוי לקנות שביתה אף שמהלכת כשירד אין לו אלא ארבע אמות, וביאור דעת מרן השו"ע בזה. ביאור שיטת המאירי דגוששת קנתה שביתה וביאור ההגדרה דספינה גוששת. ביאור שיטת הר"י מלוניל שכל דבר שאינו יכול לנוח אלא מינד נייד לא קנה שביתה, ואם מטוס חשיב אינו יכול לנוח……… עמוד קצד

אות ט"ז. ביאור שיטת הרמב"ם בדין תחומין למעלה מעשרה והחילוק שבין תחומין ברה"ר לתחומין בכרמלית……… עמוד קצז

אות י"ז. ביאור עוד שיטת הרמב"ם הנ"ל. ואם יש רשות הרבים בזמן הזה. ביאור סברת האחרונים שהבתים הבנויים בצדי הרחובות חשיבי מחיצה שהעומד מרובה על הפרוץ. ביאור סברת גדולי דורינו שהכביש שאינו ראוי להילוך אדם לא חשיב רשות הרבים. ביאור סברת גדולי דורינו שהנוסעים במכוניות שהרי הם בתוך רשות היחיד לא מצטרפי לששים רבוא. היוצא שגם לדעת הרמב"ם תחומין למעלה מעשרה ביבשה האידנא הוי ספקא דרבנן ולקולא…….. עמוד קצז.

אות י"ח. עוד בשיטת הרמב"ם בדין המדבר דהוי רשות הרבים ואם מדבר בזמן הזה הוי נמי רשות הרבים…….. עמוד קצט

אות י"ט. ביאור דעת מרן הבית יוסף דיש תחומין מדאורייתא גם בקרון, ויחלק דין קרון המונהג ע"י בהמות דאזלא מחמתיה לבין רכבות וכדומה דלאו מידי עביד כלל וכלל. ידון אם יש תחומין מדאורייתא ברכבות. ביאור שיטת החתם סופר בדין הרכבות ויפלפל בדברי האחרונים בזה. …….. עמוד ר

אות כ'. ביאור דעת מרן השלחן ערוך אם יש תחומין מדאורייתא בכרמלית…….. עמוד רד

אות כ"א. אם מטוס דאית ביה ארבעה על ארבעה חשיב כארעא סמיכתא…….. עמוד רה

אות כ"ב. אם יש במטוס ביטול מצות שבתון וידמה דין המטוס לספינות נוחות שיכול לקיים בהם עונג שבת. יוכיח מתשובת הרמב"ם דליכא ביטול שבתון וביטול עונג שבת בכה"ג. אם יש איסור מחשיך על התחום כשיוצא מבעוד יום. שיש למיגדר מילתא ולא להתיר לכל אלא לצורך מצוה או שעת הדחק גדול…….. עמוד רה.

אות כ"ג. בדברי הציץ אליעזר בנדון דידן…….. עמוד רז.

אות כ"ד. בדברי האור לציון בנ"ד…….. עמוד רח.

אות כ"ה. בדברי המנחת יצחק בנ"ד ואם צריך להתנות על מנת שישבות בכה"ג…….. עמוד רט.

מסקנת הדין דיש בנד"ד יותר מספק ספיקא והוי רוב צדדים גמור להתיר במקום מצוה או בשעת הדחק גדול.

סימן ג'.

.

בהלכות חנוכה

אם המדליק בבית הכנסת רשאי לחזור ולברך בביתו

ענף א'. בדין ברכת הראיה בנר חנוכה

אות א'. – ו'. ביאור שלש שיטות בפוסקים מתי נתקנה ברכת הראיה ואם ברך על הראיה אם רשאי לחזור ולברך כשמדליק. ביאור דעת מרן השו"ע. ואם רשאי לברך על הראיה בשעה שבעל הבית מברך להדליק. ידון אם ברכת הראיה ודין ההדלקה הוו ב'. מצות או חדא מצוה. ואם המברך בבית הכנסת יוצא מדין ברכת הרואה…….. עמוד ריב.

ענף ב'. אם מברכינן נס וזמן על עיצומו של יום בחנוכה

אות ז'. – י'. ביאור דעת הפוסקים אם אפשר לברך שהחיינו או שעשה ניסים על עיצומו של יום כדין שלש רגלים, בדין אם ברך על הראיה ונזדמן לו להדליק אם חוזר ומברך נס וזמן…….. עמוד רכ.

ענף ג'. עובר לעשייתן בברכת שעשה ניסים ושהחיינו. עוד בענין שהחיינו על עיצומו של יום

אות י'. – ט"ו. בדין עובר לעשייתן בברכת נס וזמן אי הוי לעיכובא, ובדין מי ששכח לברך בעת ההדלקה אם רשאי לברך בשעה שהנרות דולקים. ביאור דברי האחרונים אם רשאי לברך שהחיינו על עצם היום בחנוכה ופורים, ואם יש חילוק בין שהחיינו לשעשה ניסים, וכן אם יש חילוק בין פורים לחנוכה, ואם רשאי לברך שהחיינו כשעושה משלוח מנות או מתנות לאביונים או בשעת סעודת פורים. אם המברך בבית הכנסת יצא מדין ברכת שהחיינו ידון בסברת הרב זרע אמת ושאר אחרונים…….. עמוד רכו.

ענף ד'. טעם ההדלקה בבית הכנסת

אות ט"ז. ביאור ארבעה טעמים המובאים בראשונים מפני מה מדליקים נרות חנוכה בבית הכנסת והנפקא מינה ביניהם…….. עמוד רלג.

ענף ה'. בדין המברך ומכוין להדיא שלא לצאת בברכתו

אות י"ז – כ'. המברך על מנת להוציא אחרים ואינו רוצה לצאת בברכתו אי שפיר דמי, וכן אם חסר תנאי מתנאי המצוה המעכב את המברך מלצאת עדיין שפיר מוציא אחרים אם לא נחסר מהם התנאי. יוכיח מדברי הפוסקים שהמברך שהחיינו ומכוין שלא לצאת אינו יוצא בעל כרחו. יוכיח מדברי מרן השו"ע שהמכוין בפירוש שלא לצאת מחמת מחלוקת הפוסקים כדי לחייב עצמו לברך פעם נוספת לא חשיב ברכה שאינה צריכה…….. עמוד רלה.

אות כ"א – כ"ב. בתשובות הרמב"ם בדין מי שהדליק נר אחד ונזדמן לו נר נוסף אם חוזר ומברך, ובדין נר ההידור או במי שנתחייב פעם נוספת בהדלקה ובדברי האחרונים בזה…….. עמוד רמ.

מסקנת הדין דיש למברך בבית הכנסת לכוין בפירוש שלא לצאת בברכתו ואז שפיר מברך בביתו, וי"ל דאף אם לא כיוון אנן סהדי שבדעתו שלא לצאת כיון שרוצה הוא להדליק בביתו. ומ"מ יש לו להמנע מלברך בבית הכנסת לכתחלה משום סב"ל.

חלק יורה דעה

סימן ד'.

.

בדין הנאה משמן הנלקח מפסולת של מסעדות לתעשיית הדלק, ויש חשש שטגנו בו בשר בחלב

אות א'. איסור הנאה מבשר בחלב אינו נוהג אלא בבשר בהמה טהורה בחלב בהמה טהורה. ביאור מחלוקת אחרונים אם בשר בהמה טמאה בחלב אסור בהנאה מדרבנן, ויוכיח מדברי הפוסקים דשרי אף מדרבנן בהנאה או בבישול. ביאור הספק ספיקא בנ"ד שמא לא בישלו בשר טהורה בחלב טהורה ואת"ל דבישלו שמא בטל בששים…….. עמוד רמד.

אות ב'. ביאור מחלוקת ראשונים אם איסור בשר בחלב נוהג בבשר נבלה לענין הנאה, ובדין איסור חל על איסור באיסור מוסיף. ביאור החילוק שיש בכה"ג בין איסור בישול לבין איסור הנאה. ביאור מחלוקת האחרונים בזה. יפלפל בלימוד איסור בשר בחלב מן הפסוקים ומאי נפקא מינה בזה. ישוב שיטת הרמב"ם מקושיות האחרונים. ידון בהוכחת החיד"א מהגמרא דנבלה בחלב אסורה בהנאה. ביאור החילוק בין איסור הנאה בקדשים לבין איסור הנאה דבשר בחלב…….. עמוד רמו.

אות ג'. ביאור מחלוקת הפוסקים בצלי דבשר בחלב אי חשיב דרך בישול שאסרה תורה ואם נאסר בהנאה. וכן ביאור מחלוקת הפוסקים בטיגון בשר בחלב אי חשיב דרך בישול ואם נאסר בהנאה. ביאור החילוק שיש בין צלי לטיגון לענין זה. ידון אם טיגון בשמן עמוק חשיב כבישול במשקים…….. עמוד רנד.

אות ד'. במחלוקת האחרונים אם בישל נכרי בשר בחלב אם נאסר בהנאה ואם יש בזה איסור מדרבנן מיהא…….. עמוד רנח.

אות ה'. בשיטת הרשב"ש דאיסור הנאה דבשר בחלב הוי מדרבנן, וביאור דעת רש"י ודעת הרמב"ם בזה ומה שנחלקו האחרונים בדעת הרמב"ם…….. עמוד רנט.

אות ו'. אי חשיב בכה"ג נהנה מאיסור. ובדין טעמו ולא ממשו אם אוסר בהנאה והיכא שאין הגוי משלם יותר בעבור תוספת הטעם אי שרי למכור, ובדין גופו של איסור בתערובת אי שרי למכרו חוץ מדמי איסור הנאה שבו. ביאור הראיות מדברי הראשונים דלא חשיב בכהאי גונא נהנה מאיסור הנאה. ביאור דעת הרמב"ם בזה…….. עמוד רסא.

מסקנת הדין דשרי השמן הזה בהנאה מכמה טעמי תריצי כמבואר באורך וברוחב.

חלק אבן העזר

סימן ה'.

.

בהלכות קידושין ופיסול עדות

אודות האשה שבעלה מסרב לתת לה גט, ונשלחה לבית הדין ע"י הרב המקומי, ונפשה בשאלתה להתירה מכבלי עגינותה. בבירור שעשינו בב"ד נמצא שהמסדר קידושין היה פסול לעדות והוא גם היה עד בקידושין הללו, ועמו היה גם עד כשר, ומלבדם לא היו עדים כשרים בשעת הקידושין. גם התברר שהאשה היתה גרושה קודם שניסת לבעלה זה והוא כהן. ועוד ריעותות שהיו בקידושין הללו.

אות א'. בסוגיא דנמצא אחד מהם קרוב או פסול עדותן בטלה. דין מקדש בעד אחד אי נקטינן דאין קידושיו קידושין. היכא שנמצא עד אחד פסול גרע טפי מהמקדש בעד אחד דבטלה כל העדות, והוי ספק ספיקא שמא המקדש בע"א אינה מקודשת ואת"ל דמקודשת כשנמצא אחד מהם קא"פ בטלה העדות כולה ואינה מקודשת…….. עמוד רסח.

אות ב'. בענין חזקה דאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות. בהא דבעינן עידי יחוד ושידעו העדים דלשם קידושין הם מתייחדים ושידעו הבעל והאשה מהעדים ובלא"ה לא הוי קידושי ביאה…….. עמוד ער.

אות ג'. עוד בחזקה הנ"ל, דלא אמרינן חזקה זו אלא בישראל הכשרים אבל באלו הפרוצים לית להו חזקה, וכ"ש בנ"ד שהודה שבא עליה לשם זנות טרם נישאה לו, וגם לא חש לאיסור כהן בגרושה ועוד, דלית ליה האי חזקה…….. עמוד ער.

אות ד'. בדברי המהרד"ך דבאשתו אף בפרוצים אית להו חזקה, והחילוק בין נידון דידן לנידון המהרד"ך…….. עמוד רעא.

אות ה'. בדברי המהרד"ך דהמקדש בפסולי עדות אית ליה חזקה דלשם קידושין בעל. אם אדעתא דקידושין הראשונים בעל אף אי נימא דידע בהם פיסול. ביאור דעת החולקים ומרן השו"ע שפסק דלא כמהרד"ך ואף באשתו ליתא לחזקה במומרים מיהא…….. עמוד רעב.

אות ו'. בסברת השאגת אריה דליכא לחזקה זו באלו דלאו דינא גמירי ולא ידעי שאשה מתקדשת בביאה…….. עמוד רעב.

אות ז'. במחלוקת הפוסקים אם גם באשה אמרינן לחזקה זו, והיכא שהאשה ודאי לא ידעה ולאו אדעתא דקידושין סמכה אלא אדעתא דקידושי קמאי לא מהניא חזקה זו…….. עמוד רעג.

אות ח'. ביאור דעת גדולי הדור גבי נישואין אזרחיים ונישואי הרפורמים דכל שהם מוחזקים לעבור על כל דיני התורה לית להו חזקה דאאעבב"ז ומעיקר הדין אינה צריכה גט…….. עמוד רעג.

אות ט'. ביאור דעת רוה"פ דגם אם גרו יחדיו כאיש ואשתו לא חיישינן לקידושין ושכן דעת גדולי הדור…….. עמוד עדר.

מסקנא דדינא דקידושין מעיקרא ליתנהו ושריא האי איתתא לכל גבר די תצבי לבר מכהן.

סימן ו'.

בהלכות קידושין, פיסול עדים בקידושין במקום עיגון

אודות האשה שהגיעה מתימן לניו יורק מחמת המציק ובעלה גברא אלימא מסרב לתת לה גט בכל תוקף זה כעשר שנים, והיא יושבת גלמודה ומבקשת להתירה מכבלי עגינותה. מבירור שנעשה התברר שעד אחד מעידי הקידושין הוא פסול מחמת קורבה שהוא שב"ש בבעל. העד הנ"ל אותר בארץ ישראל ובסיוע הרב המקומי בארץ נגבתה עדות ממנו בב"ד על כל מעשה הקידושין הנ"ל והוברר שלא היו עוד עדים כשרים בשעת הקידושין אלא עד אחד וכל השאר הוו קרובים.

אות א. בסוגיא דנמצא אחד מהם קא"פ בטלה העדות כולה, והכא דהוי שני בשני בבעל דפסול מדאורייתא אף לדעת הרמב"ם אמרינן דבטלה כולה, וביאור מחלוקת הפוסקים אי אמרינן כן גם בפיסול מחמת קורבה. ביאור דין קידושין בעד אחד ושבמקום עיגון לכו"ע לא חיישינן לסברא זו ואינה צריכה גט…….. עמוד רעו.

אות ב'. בסוגיא דהמקדש בפחות משוה פרוטה ובעל צריכה הימנו גט, ביאור שיטות הפוסקים אם בכל פסולי קידושין אמרינן הכי, וביאור אם המקדש בפסולי עדות בכלל הזה…….. עמוד רעח.

אות ג'. במחלוקת הפוסקים אם חזקה זו הויא חזקה גמורה או חזקת ספק. ביאור הספק ספיקא דבנ"ד שמא דוקא במקדש בפחות מפרוטה אמרינן דגמר ובעל לשם קידושין אבל בשאר פסולין ודאי אדעתא דקדושין הראשונים בעל, ואת"ל דגם בשאר פסולין הויא חזקה זו, שמא הלכה כמ"ד דהויא חזקת ספק ולא בעל לשם קידושין. ועוד די"ל דבכה"ג טעו וסברו דלאו ביאת זנות היא, ועוד שאין זה מצוי שמקדשין בביאה…….. עמוד רעט.

אות ד'. בהא בעינן שתהיה ביאה הראויה לקידושין והיינו שיתיחדו בפני עדים כשרים ויאמר להם שמתיחד לשם קידושין ויהיו העדים ביחד באותה שעה וידעו הוא והיא מהעדים וי"א דבעינן שיבא עליה באותה פעם, וספק אם כל התנאים הללו נתקיימו. מה גם שלא היו מצויים להם עדים כשרים וי"ל דגם עדי היחוד היו פסולין. ואי סגי בעדי יחוד או בעינן עדי ביאה. עוד אי מצטרף הספק שמא לא בעל כשחיים יחדיו כאיש ואשתו. בביאור הס"ס שמא לא בעל לשם קידושין ושמא לא היו עדי יחוד כשרים. עוד שם אי מהימני לומר דלא נבעלה…….. עמוד רפב.

אות ה'. אי בעינן שיפרש שמתייחד לשם קידושין היכא דהוי סמוך לחופה וקדושין או דלמא הוי כעסוקין באתו ענין. ואם נימא דאדעתא דקידושין הראשונים בעל אי חשיב כעסוקין באותו ענין להחשב קידושי ביאה. ביאור מחלוקת האחרונים אי מהני בקידושי ביאה עסוקין באתו ענין. ואם הסעודה הויא הפסק והוי כמענין לענין דלא מהני…….. עמוד רפט.

אות ו'. מו"מ באורך וברוחב בדברי הפוסקים אי סגי במה שדרו יחדיו כאיש ואשה ואם יש להם בנים ובמחלוקת הפוסקים אי בעינן עדי יחוד בכהאי גונא…….. עמוד רצ.

אות ז'. בסברת התרומת הדשן בזה…….. עמוד רצא.

אות ח'. בסברת הרשב"ץ בזה ומ"ש האחרונים דהוי יחידאה…….. עמוד רצב.

אות ט'. אם דוקא במומרים אמרינן דלית להו האי חזקה…….. עמוד רצג.

אות י'. בדין קטנה שלא מיאנה וגדלה אי צריכה עדי יחוד. ובדין קטן שקידש והגדיל אי בעינן עדי יחוד או עדי ביאה, והחילוק בין אלו למקדש במלוה ובא עליה. עוד בדרו יחדיו כאיש ואשה אי בעיא גט…….. עמוד רצד.

אות י"א . בדעת הפוסקים דהאידנא ליכא חזקה זו דלאו דינא גמירי דאשה מתקדשת בביאה…….. עמוד רצז

אות י"ב. אי חזקה זו שייכא גם באשה וא"כ היכא דלאו אדעתה ליכא לחזקה…….. עמוד רצט

אות י"ג. דעת גדולי הדור בכה"ג……… עמוד ש

מסקנא דדינא דלא חלו קידושין מעיקרא שהיו בעדים פסולים ולא חיישינן הכא לחזקה דאאעבב"ז מכמה טעמי תריצי ושריא איתתא דא לכל גבר די תצבי ואפילו לכהן

סימן ז'.

.

בהלכות קידושין, מקח טעות בקידושין במקום עיגון

אודות האשה שנישאה באיראן ואשר בעלה מסרב לגרשה בגט לאחר שעינה אותה והוא חולה בענייני אישות. גם נודע שבעלה התאסלם ונשא מוסלמית במדינת איראן. והיא צעירה ורדופה להנשא ונפשה בשאלתה להתירה מכבלי עגינותה. המסדר קידושין אינו בקי בטיב גיטין וקידושין וגם אינו מקפיד על כשרות העדים וגם הוא קל ביראת שמים ויש לדון בנ"ד מצד ה'. ריעותות כדלהלן

א. ספק אם ראו העדים מעשה הקידושין

אות א'. ביאור דעת הרשב"א והפוסקים דבעינן ראיה ממש ולא סגי בידיעה או באומדנות…….. עמוד שג

אות ב'. בסברת המרדכי דסגי בידיעה ברורה…….. עמוד דש

אות ג'. פלוגתת האחרונים בדעת המרדכי הנ"ל ואי פליג אדברי הרשב"א. בדעת האחרונים לחלק בין סוגי האומדנות ואיכא אומדנא דחשיבא כראייה. ביאור הספק ספיקא להחמיר בנ"ד…….. עמוד דש

ב. המקדש בטבעת שאולה

אות ד'. אופן הקידושין בנ"ד היה שקנתה אם הכלה מטבעות כדי שהחתן יקדש את בתה. ביאור מחלוקת הפוסקים בדין המקדש בטבעת שאולה. נתינה לשם הטקס גרע מסתם מקדש בטבעת שאולה…….. עמוד שז

אות ה'. . ביאור מחלוקת הפוסקים אי אמרינן דיהיב לה בלשון המועיל. ביאור דעת מרן השו"ע והחילוק שיש בין מקדש בטבעת שאולה סתם לנ"ד. ביאור הס"ס שמא לאו מידי יהיב לה ושמא לא ראו העדים מעשה הנתינה וכדעת הרשב"א הנ"ל……… עמוד שז

ג. בדין קידושי מומר ומקח טעות בקידושי מומר

אות ו'. מומר שקידש אי הוו קידושין ביאור מחלוקת הפוסקים בזה ושדעת רוב הפוסקים שקידושיו קידושין. ביאור דעת מרן הב"י דמקודשת מדין ודאי ולאו מספק……… עמוד שח

אות ז'. בדין יבם מומר ובעל מומר ואח כשר להתחייב ביבום ביאור דברי הפוסקים בזה שדחו דברי המתיר……… עמוד שט

אות ח'. ביאור שיטת הגאונים המחלקים בין מומר סתם למומר לחלל שבת ולכל התורה וביאור מחלוקת הפוסקים בזה……… עמוד שי

אות ט'. בתשובות הגאונים דאשת מומר שישבה תחתיו באונס צריכה חליצה "לחומרא" ובדין יבם מומר……… עמוד שיא

אות י'. מחלוקת הפוסקים אם נישואין הראשונים מפילין או מיתה מפלת, והנפקא מינה ביבם שהיה מומר משעת נישואין הראשונים ועד שעת המיתה, ובדין יבם שהמיר לאחר נישואין הראשונים, ובדין יבם מומר בשעת הנישואין וחזר בתשובה בשעת המיתה. ביאור החילוק שבין יבם מומר לקידושי מומר……… עמוד שיא

אות י"א. בסברת הפוסקים דביבם מומר אמרינן דאדעתא דהכי לא נתקדשה לו, ואי אמרינן כן לגבי עצם הקידושין כשלא ידעה שהוא מומר. בדברי האומרים דקידושי מומר חומרא בעלמא הן. ביאור ג'. שיטות בקידושי מומר……… עמוד שיב

אות י"ב. ביאור דברי התרומת הדשן דבחשש שמא יעבירינה על דת שפיר אמרינן דאדעתא דהכי לא נתקדשה. …….. עמוד שיד

אות י"ג . ביאור דעת הראשונים דס"ל דקידושי מומר מדרבנן, וכמה פוסקים סמכו ע"ז להקל ביבם מומר……… עמוד שיד

אות י"ד. בסברת מהרשד"ם בדעת הפוסקים דקידושי מומר לאו קידושי דלאו נדחה היא, ויש לחלק בין מומר לדבר אחד למומר לכל התורה כולה דבזה לא אמרו דקידושיו קידושין. וגם לדעת הרמב"ם ור"ח רק מספק חיישינן לקידושיו. …….. עמוד שטו

אות ט"ו. יביא דברי האחרונים ע"ד מהרשד"ם הנ"ל ותמיהתם על מרן הב"י שכתב שאין חולק בדין זה……… עמוד שיז

אות ט"ז. בסברת הרדב"ז בזה……… עמוד שיז

אות י"ז. בסברת המהר"ם ן'. חביב דאפקעינהו רבנן לקידושי מיניה. …….. עמוד שיח

אות יח. אי אמרינן אפקעינהו היכא דלא קדיש אדעתא דרבנן…….. עמוד שיט

אות יט-כ"א. אי אמרינן אפקעינהו בלא גט……… עמוד שכ

אות כ"ב אי עבדינן ס"ס בצירוף הסברות הנ"ל…….. עמוד שכג

אות כ"ג בדין איגלאי מילתא למפרע …….. עמוד שכה

אות כ"ד החששות במומר סתם משא"כ בדבק באומה אחרת. ובדין המיר לאומה שאינה עע"ז…….. עמוד שכו

אות כ"ה כ"ו מקח טעות מחמת שהשתמד…….. עמוד שכז

ד'. מקח טעות בקידושין

אות כ"ז- ל"ו מקח טעות במי שאין לו גב"א ובאיילונית ובמום גדול ובמומר ובנמצא שוטה וכיוצ"ב…….. עמוד שכט

ה'. אוקי איתתא אחזקת פנויה

אות ל"ז בדין ספק קרוב לו ספק קרוב לה ובדין תרי ותרי דהויא מקודשת מדרבנן משום דמדאורייתא אית לה חזקת פנויה…….. עמוד שלו

אות ל"ח בענין ספיקא דאורייתא לחומרא אי הוי מדאורייתא או מדרבנן. ספק א"א דאית לה חזקת פנויה. בס"ס דעת גדולי הפסקים להתיר, וכו"ע מודו כשהספק ספיקא בקידושין. …….. עמוד שלז

בסוף התשובה בדין ידים שאין מוכיחות בקידושין…….. עמוד שמא

סימן ח'.

דין מרומה בקידושין לענין ירושה

בדבר הטוען להיותו בעלה של המנוחה שכעת נפטרה והשאירה אחריה הון רב הנאמד בעשרות מיליוני דולרים, והם לא היו ידועים כאיש ואשתו, ועתה הוא מציג כתובה חתומה בעדים המראה לכאורה שהם היו נשואים. התיק הזה נידון בערכאות אבל מכיון שהכתובה היא המסמך היחידי המעידה על נישואיהם ואינם מופיעים ברישומים האזרחיים כנשואים, הפנו את הדיון לבית הדין להחליט בדבר כשרות החתונה הנ"ל. המסדר קידושין היה אחד מהעדים והעד הנוסף איינו בנמצא. בדרישה וחקירה התבררו סתירות מהותיות בין המסדר קידושין לבין הבעל וכן התעוררו ספקות לגבי יהדותו של הבעל. ויש לדון בזה מכמה אנפי כדלהלן

א. דין מרומה בממונות

אות א – ה ביאור הסוגיא אי בעינן דרישה וחקירה בדיני ממונות וביאור ד'. מיני דין מרומה ובאיזה בעינן דרישה וחקירה ובאיזה לא ידון כלל וביאור דעות הפוסקים בזה ושיטת מרן השו"ע. תירוץ על הסתירה לכאורה בדברי השו"ע……… עמוד שמה

ב. דין מרומה בגיטין וקידושין

אות ו'. ז'. אי בעינן דרישה וחקירה בגו"ק ובעדות אשה דעגונה ואי מדמינן לדיני ממונות או לדיני נפשות…….. עמוד שמט

אות ח'. לאוסרה על בעלה בעינן דו"ח…….. עמוד שנא

אות ט'. י'. דין מרומה בגו"ק אי בעי דו"ח…….. עמוד שנג

אות י"א שיטת הר"ד בונפיד …….. עמוד שנד

אות י"ב הכי דמי דין מרומה בקידושין…….. עמוד שנה

ג. אם בלא דרישה וחקירה בטלה העדות לגמרי

אות י"ג י"ד אם לא נעשה דו"ח היכא דבעינן אם בטלה העדות, ואי הוי דין מרומה כדיני נפשות דבעינן דו"ח ואם אמר העד איני יודע לא הוי עדות……… עמוד שנו

אות ט"ו עוד בנושא הנ"ל ואם יוצאה בלא גט אם היה דין מרומה ולא נעשה דו"ח…….. עמוד שנח

אות ט"ז י"ז ביאור דעת האחרונים בזה……… עמוד שס

אות י"ח אם בעינן בדין מרומה דו"ח לעדים החתומים בשטר וכן בחתומים בכתובה. …….. עמוד שס

אות י"ט עדות שלא בפני בע"ד בדין מרומה…….. עמוד שסא

אות כ'. הנהגה בדין מרומה…….. עמוד שסא

אות כ"א דיש לצרף סברות הנ"ל דעדותן בטלה וכ"ש כלפי צד ממון דבנ"ד…….. עמוד שסב

ד. הכחשת העד מבעל דין

אות כ"ב הכחשת הבע"ד את העדים אי בטלה עדותן. ביאור שיטת הפוסקים בזה ודעת מרן השו"ע……… עמוד שסב

אות כ"ג אם הכחשה בסוג הטבעת חשיב הכחשה…….. עמוד שסד

אות כ"ד כ"ה הכחשות נוספות בנ"ד…….. עמוד שסו

אות כ"ו חזקת פנויה…….. עמוד שסז

ה. ספק לגבי יהדותו של הבעל

אות כ"ז – ל"ב. האומר ישראל אני אי מהימן ואם זה דוקא במקום רוב או חזקה ואם יש חילוק בין ארץ ישראל לחו"ל. ואם זהו דוקא בנוהג מנהג ישראל. ואם יש חילוק בין האומר נתגיירתי לאומר ישראל אני…….. עמוד שסז

אות ל"ג. אם בא לשם ממון כו"ע מודו דלא מהימן…….. עמוד שעד

אות ל"ד. בדלית ליה חזקת משפחה וכשאביו גוי…….. עמוד שעה

אות ל"ה ל"ו. כשמוחזק לן שהוא גוי ובבא לשם ממון…….. עמוד שעה

אות ל"ח. אי הגדול נאמן לומר מה שראה בקטנותו לענין יהדות ובענין האנוסים…….. עמוד שעו

אות ל"ט. גוי הבא על המומרת מה דין הולד…….. עמוד שעח

ו. קנין החופה

אות מ'. היכא שלא היתה חופה אינו יורש, וכשהיה מביאה לרשותו, ומה דין הנסיעה במכוניתו……… עמוד שעח

אות מ"א – מ"ה. עוד פיסולין וריעותות בקידושין הללו……… עמוד שפ

מסקנא דדינא שנשברו הקידושין הללו לשברי שברים וכתותי מכתת שיעורייהו, הן מצד מעשה הקידושין והן מצד יהדותו והן מצד פיסול העדות, ואוקי איתתא אחזקתה, ואינו יורשה ע"פ ד"ת.

סימן ט'.

.

ציווי כתבו ותנו ע"י הכתב

אות א'. ביאור הסוגיא דבעינן קולו דבעל. הא דממעטינן חרש מתוך הכתב אם הוא דוקא חרש, אבל פקח מהני. ואי מהני באלם. ביאור סברות הראשונים בזה. ואם כתיבה עדיפא מהרכנה…….. עמוד שפה

אות ב'. ביאור דעת הראשונים דהא דלא מהני כתב בפקח משום שיכול לדבר וחיישינן לדעתא שגישתא, ולפי"ז כתב הבא ממדה"י כשר……… עמוד שפח

אות ג'. ביאור דעת הרא"ש בנ"ד. בדעת הריא"ז דהיא ספק מגורשת…….. עמוד שפט

אות ד'. בביאור דעות האוסרים בנ"ד……… עמוד שצ

אות ה'. ביאור דברי הרשב"ץ דאף לאוסרים לא הוי אלא איסורא דרבנן. ביאור דברי הרשב"ש והריב"ש בנ"ד……… עמוד שצא

אות ו'. בביאור דעת הריא"ז ודעת הרמב"ם ודעת בה"ג בנ"ד……… עמוד שצב

אות ז'. עוד בשיטת האוסרים אי הוי מדאורייתא או מדרבנן. בביאור שיטת התוס'. דקולו הוא מדרבנן משום לשמה……… עמוד שצה

אות ח'. בביאור שיטת הרד"ך והפר"ח…….. עמוד שצו

אות ט'. בביאור דעת מרן השו"ע……… עמוד שצט

אות י'. בביאור דברי הגט פשוט בזה……… עמוד ת

אות י"א. ביאור שיטת המהרח"ש בזה, וחידושו של המבי"ט שהכותב לעדים מהני ודברי הג"פ בזה……… עמוד תא

ענף ב'. מינוי שלא בפניהם בצירוף מינוי בכתב

אות י"ב. ביאור מחלוקת הראשונים אם ממנה הבעל את הסופר בפירוש בפיו שלא בפניו אי מהני…….. עמוד תג

אות י"ג. ביאור דברי הרב בני משה והאחרונים שבצירוף מינוי בפיו ועל ידי הכתב שפיר דמי …….. עמוד תד

אות י"ד. בשיטת המכתב מאליהו ואי הרכנה עדיפא מכתיבה ואי שאני כתיבה בפנינו מכתיבה מרחוק ובדיוקו של המכתב מאליהו בדעת הרמב"ם ובשאר השגות הרב על מהרד"ך…….. עמוד תו

אות ט"ו. בשיטת החזו"א בזה…….. עמוד תיא

אות ט"ז. עוד בדברי האחרונים בזה……… עמוד תיג

ענף ג'. אי בעינן הכרת כתב יד הבעל או סגי בקיום בעדים

אות י"ז. אם צריך הכרת כתב יד הבעל ואם צריך חתימת עדים על הציווי ובנוסח הציווי ואם אחר כתב והבעל רק חתם…….. עמוד תיד

אות י"ח. בשיטת האבני נזר בזה דסמכינן אספק ספיקא…….. עמוד תטו

אות י"ט. בביאור דברי הירושלמי "אני אומר מתעסק בשטרותיו" והטעם דהרכנה עדיפא, ושיטת הגאון מקובנא…….. עמוד תטז

אות כ'. קיום בעד אחד או ע"י ערכאות או ללא קיום, סברת הדברי חיים מצאנז……… עמוד תיז

אות כ"א. בדבר העגונה דסטאשוב ותשובת גדולי הדור דאז הגאון מסטאשוב והגאון מקוזניץ והגאון בעל ההפלאה…….. עמוד תיט

אות כ"ב. סברת הבית אפרים והשואל ומשיב בענין הנ"ל …….. עמוד תכא

אות כ"ג. סברת המהרש"ם בנ"ד…….. עמוד תכג

אות כ"ד. סברת הגאון מקוטנא…….. עמוד תכד

אות כ"ה. סברת הקול אליהו…….. עמוד תכה

אות כ"ו. עוד בענין הכרת כתב יד הבעל…….. עמוד תכו

אות כ"ז. ס"ס בענין אי בעינן מינוי בפניו…….. עמוד תכז

אות כ"ח. עוד בשיטת התוס'……… עמוד תכז

אות כ"ט. בשיטת האג"מ והזק"א…….. עמוד תכח

אות ל'. בסברת החלקת יעקב…….. עמוד תכט

אות ל"א. בשיטת מרן היביע אומר והגרש"ז אוירבך זצ"ל…….. עמוד תל

אות ל"ב. צווי ע"י הטלפון או הוידאופון…….. עמוד תלא

סימן י'.

אחר הנתבע במורדת

א. אם הבורחת מבעלה חייבת לדון עמו במקומו או שמא אזלינן בזה אחר מקום האשה

אות א'. אם הדין שהולכים אחר הנתבע הוא מן הדין או מן התקנה, ובדין כבד לוה לאיש מלוה, ואם האשה חייבת בכבוד בעלה לענין זה, ואם יצא אחד ממקום העסק, ואם שינה אחד מהם את מקום מגוריהם…….. עמוד תלח

אות ב'. שגם בבעל ואשתו אזלינן בתר הנתבע אלא שאם שינה אחד מקום מגוריהם הקבוע חוזר למקומם…….. עמוד תלט

אות ג'. שהבעל חשיב נתבע כלפי המורדת…….. עמוד תמ

אות ד'. בביאור סברת מאן דכאיב ליה כאיבא אזיל לבי אסיא וסברת עבד לוה לאיש מלוה, ואם יש חילוק בין אם פניהם לשלום או לגירושין…….. עמוד תמ

אות ה'. בענין טלטולי דגברא קשין מדאיתתא ובענין כל כבודה בת מלך פנימה…….. עמוד תמא

ב. היתר נישואין
אם צריך היתר מאה רבנים כשאביו גר ואמו מעדות המזרח, ואם במורדת צריך היתר מאה רבנים לבני אשכנז…….. עמוד תמג

ג. הפסד כתובה

מתי המורדת מפסדת כתובתה ואם בנ"ד חייב בתוספת כתובתה…….. עמוד תמג

סימן י"א.

בדין המלוה את חברו פחות משלשים יום מסוף שנת השמיטה אי שביעית משמטתו אי לאו

אות א'. ביאור הסוגיא דהמלוה את חברו לעשר שנים והנפק"מ לסתם מלוה…….. עמוד תמו

אות ב'. היכי פסקינן בסוגיא הנ"ל ואי שמיטת כספים חשיבא איסור או ממון …….. עמוד תמז

אות ג'. הנפקא מינה לג'. השיטות אי שביעית בזמן הזה מדאורייתא או מדרבנן או ממדת חסידות ובביאור שיטות הרי"ף והראשונים בזה…….. עמוד תמח

אות ד'. ה'. הנפקא מינה בין הטעמים דנקטינן כלישנא בתרא בסוגיא הנ"ל ואי שביעית נהגא מדאורייתא אי משמטת חוב זה ובביאור שיטת הרמב"ם ורש"י בזה…….. עמוד תמט

אות ו'. מו"מ בשיטת הב"ח דסתם הלואה קרינא בה לא יגוש אף לפני שלשים יום …….. עמוד תנב

אות ז'. בשיטת הקצוה"ח בנ"ד דה"ט דאזלינן כלישנא בתרא הוא מטעמיה דרב דהתנה עד דבר שבממון וידע ומחיל…….. עמוד תנד

אות ח'. ביישוב שיטת הרמב"ם דפסק באונאה כרב ובשמיטה כשמואל…….. עמוד תנו

אות ט'. בראיות המסייעות שיטת הב"ח והקצוה"ח…….. עמוד תנז

אות י'. בשיטת הערך השלחן דתליא בפלוגתא דרבוותא…….. עמוד תנח

אות י"א. בתשובת הרמב"ם המסייעת להאחרונים הנ"ל ובמחלוקת בעה"ת והרמב"ם בהתנה עמו שלא יתבענו ובדעת השו"ע…….. עמוד תס

אות י"ב. בביאור שיטת הר"ן והר"ש…….. עמוד תסא

אות י"ג. סברת המנחת חינוך…….. עמוד תסב

אות י"ד. שיטת האור זרוע בנ"ד…….. עמוד תסג

אות ט"ו. בביאור דעת השו"ע ואם הלואה זו יוצאה בדיינים. עוד שם כמה כללים בדין הקים לי ובספק ספיקא בממונות והיכא שהדבר נוגע לאיסור אי מצי טעין קים לי…….. עמוד תסד

מסקנא דדינא דדמי למלוה לעשר שנים שאין שביעית משמטתו מיהו נראה דאינה יוצאה בדיינים ולהכי מיבעי ליה למלוה לעשות פרוזבול לאחר הלואה זו.

סימן י"ב.

גביית בעל חוב מאוחר

א. אם מלוה על פה קודם למלוה בשטר…….. עמוד תסח
ב. אם שעבד הלוה למאוחר במפורש.
ואם במלוה על פה מוקדמת קדם וגבה אם מוציאין מידו. …….. עמוד תע
ג. מתי חשיב גבה, ואם משכנתה בזמן הזה חשיב תפס……… עמוד תעד
ד. לוה וקנה ולוה…….. עמוד תעז
ה. טענת הלוה שמה ששילם היה בתורת החזר קרן ואם נאמן על כך בשבועה …….. עמוד תפא
ו. שינוי התנאי שהתנו ביניהם בעסקה……… עמוד תפג
ז. שבועת השותפים…….. עמוד תפג
ח. שלשים יום זמן לפרעון…….. עמוד תפד
מסקנא דדינא
1.ראובן מחויב לפרוע לשמעון כל הקרן, ומה שכבר שילם מן הרווחים לא יגרע מחשבון הקרן.
2. יש לפשר על הרווחים שלא שולמו.
3. אין להוציא מידי שמעון את הנכס המשועבד לו, ואין בעלי החוב המוקדמין יכולים לגבות מנכס זה, אלא לאחר שיפרע ראובן חובו של שמעון.
4. הפירות מן הנכסים הוו מטלטלין ויחולקו בין כל בעלי החובות בשלום ובמישור.