שו"ת מאבני המקום חלק ב'
בדף זה ניתן לעיין ולהוריד את ספרו של הרב יצחק ישראלי שליט"א, שו"ת "מאבני המקום חלק ב'".
מצורף מפתח הנושאים לספר, כולל מספרי עמודים, לתועלת הלומדים.
מפתח מפורט
חלק אורח חיים
סימן א – ברכת פרי מורכב……………………………………………………………א
אם פרי מורכב בטל כלפי האילן ………………………………………………………………………………..א
אם היחור המורכב בטל באילן ……………………………………………………………………………………ג
שינוי מראה וטעם וריח אם חשיב שינוי ……………………………………………………………………….ג
בטעמי פיסול אתרוג מורכב והנפקא מינה לברכה………………………………………………………..ד
שינוי גנטי בפרי מורכב……………………………………………………………………………………………….ו
אם יש ביטול ברוב בפרי מורכב…………………………………………………………………………………..ז
אם ברכת בורא נפשות פוטרת מעין שלש……………………………………………………………………ט
אם ברכת מעין שלש פוטרת ברכת בורא נפשות…………………………………………………………..י
אם ברכת מעין שלש מדאורייתא…………………………………………………………………………………י
אם עדיף בנדון דידן לברך מעין שלש ………………………………………………………………………..יא
המערב קמח דגן וקמח קטניות ומבשלן מה מברך……………………………………………………….יב
שלש סוגי הרכבות…………………………………………………………………………………………………….יג
אם מעשרין מפרי מורכב על שאינו מורכב…………………………………………………………………יד
אם מברכין על כלאי אילן………………………………………………………………………………………….טו
המרכיב אילן בירק אם חשיב פרי אילן ……………………………………………………………………..טו
אם בטל האילן בירק…………………………………………………………………………………………………טז
חילוקים בסוגי הרכבות…………………………………………………………………………………………….טז
אם ילפינן כלאי אילן מכלאי בהמה……………………………………………………………………………..יז
סימן ב – בענין פלג המנחה …………………………………………………………..יט
ביאור הסוגיא דפלג המנחה – ברכות דף כו ע"ב………………………………………………………..יט
ביאור דעת הראשונים דפלג המנחה שעה ורביע קודם שקיעת החמה…………………………….כ
שיטת רבינו חננאל …………………………………………………………………………………………………….כ
שיטת רב סעדיה גאון ורב נסים גאון בענין פלג המנחה………………………………………………כד
שיטת הרמב"ם בפלג המנחה……………………………………………………………………………………כה
שיטת המאירי בפלג המנחה ……………………………………………………………………………………..כז
שיטת רש"י והתוס' בפלג המנחה…………………………………………………………………………………ל
שיטת הראשונים דפלג המנחה שעה ורביע קודם צאת הכוכבים…………………………………לה
ביאור שיטת תרומת הדשן בענין שעות היום ופלג המנחה………………………………………….לח
שיעור מיל וזמן הדמדומים לדעת הראשונים הנ"ל וביאור הקושיות בזה………………………לח
לפי איזה איזה יום משערים שעה וחומש……………………………………………………………………לט
הוכחה מדברי הראשונים בשיעור זמן הדמדומים…………………………………………………………מ
ישוב שיטת תרומת הדשן…………………………………………………………………………………………..מ
הוכחה משיטת תרומת הדשן בענין החשבון לפי המעלות……………………………………………מג
ביאור שיטת מרן היביע אומר בזמן עלות השחר………………………………………………………..מה
שיטת הראב"ן והמהרי"ק בענין פלג המנחה ……………………………………………………………….מז
שיטת היראים בענין פלג המנחה……………………………………………………………………………….מז
שיטת מרן בפלג המנחה…………………………………………………………………………………………..מח
בענין הנ"ל ובענין תוספת שבת ודין קבלה מבעוד יום בדעת מרן…………………………………נא
דעת מרן בשיעור מיל וחשבון שעות היום…………………………………………………………………..נח
פלוגתא דפלג המנחה תליא בפלוגתא דשעות היום……………………………………………………סד
שיטת הפרי חדש דזמן ר"ת בירושלים בחורף כחצי שעה אחר השקיעה………………………סה
ביאור שיטות האחרונים……………………………………………………………………………………………סו
עוד בביאור דעת הרמב"ם………………………………………………………………………………………..סט
בענין סוף זמן תפלת מנחה……………………………………………………………………………………….עב
ביאור שיטת הגאונים דרך כלל דהשעות הן שעות השמש………………………………………….עה
מסקנא דדינא בענין פלג המנחה ושעות היום………………………………………………………………עו
תרתי דסתרי בזמן מנחה וערבית………………………………………………………………………………עח
ביאור שיטת מרן היביע אומר…………………………………………………………………………………..עט
סימן ג – בענין ערבית אחרי עלות השחר………………………………………….פב
קריאת שמע של ערבית אחר עלות השחר…………………………………………………………………פב
אם הטעם משום ובשכבך או משום דקרינן ליה לילה…………………………………………………..פג
גדר ברכות קריאת שמע…………………………………………………………………………………………..פד
שיטת הראשונים דזמן תפלת ערבית עד עלות השמש…………………………………………………פו
ישוב דברי הרמב"ם בפירוש המשנה וביד החזקה……………………………………………………….פז
ביאור הסברא דמתפללין ערבית כל זמן שלא הגיע זמן תפלת שחרית………………………..פח
שיטת הפוסקים שעד הנץ החמה חשיב לילה………………………………………………………………..צ
תפלות רחמי ואינן תלויות בזמני הקרבן לעיכובא ……………………………………………………..צא
סמיכות גאולה לתפלה דערבית עדיף ……………………………………………………………………….צב
שיטות האחרונים דמתפללין ערבית עד נץ החמה……………………………………………………….צג
שיטות האחרונים דאין מתפללין ערבית לאחר עלות השחר ……………………………………….צד
תפלת ערבית רשות ובספיקא אזלינן לקולא ……………………………………………………………..צה
נוסחא שונה בדברי הרמב"ם בפירוש המשנה……………………………………………………………..צו
תרתי דסתרי אחר עלות השחר…………………………………………………………………………………צח
תשלומין או תפלה בזמנה מספק מה עדיף…………………………………………………………………צט
סיכום ה' סברות דמתפללין ערבית אחר עלות השחר…………………………………………………צט
סימן ד – בענין ספק ספיקא בבין השמשות……………………………………….קא
ביאור הברייתא כוכב אחד יום, שנים בין השמשות, ג' לילה………………………………………קא
ג' דעות בראשונים בזה…………………………………………………………………………………………….קא
בשיטת רבינו חננאל והרמב"ם דהברייתא הנ"ל היא דעת רבי יוסי……………………………..קד
ביאור דעת הרמב"ם דהלכה כרבי יוסי מלבד לענין שבת…………………………………………..קה
ביאור דברי הרמב"ם בהלכות קידוש החדש ודבריו בעוד מקומות………………………………קה
ראיה מוכחת דהרמב"ם פסק כרבי יוסי בענין בין השמשות……………………………………….קיב
ביאור שיטת הרי"ף בזה …………………………………………………………………………………………קכא
ביאור שיטת הרמב"ן והרשב"א והמאירי ………………………………………………………………….קכג
יבואר הספק ספיקא להחשיב בין השמשות דהגאונים יום על פי האמור …………………….קכו
ביאור הסתירה לספק ספיקא מדברי מרן …………………………………………………………………קכז
בענין מילת תינוק שנולד בבין השמשות…………………………………………………………………..קכז
בענין מילה בבין השמשות בדיעבד …………………………………………………………………………קכז
אם ספק שנאסר מדינא מצטרף לספק ספיקא………………………………………………………….קכח
בענין מילה בבין השמשות דשבת…………………………………………………………………………..קכח
ספק ספיקא גבי ספירת העומר בבין השמשות וגבי שביעית משמטת בבין השמשות ….קלג
אם מרן היביע אומר חזר בו בדין מילה בבין השמשות בדיעבד ………………………………..קלד
בענין חיוב אשם תלוי בבין השמשות……………………………………………………………………….קלו
בענין חיוב אשם תלוי בספק ספיקא…………………………………………………………………………קלו
שיטת הרמב"ם בענין חיוב אשם תלוי בבין השמשות……………………………………………….קלח
ספק מבעוד יום ספק בין השמשות אי הוי ספק ספיקא ……………………………………………..קמג
בדין תוספת מחול על הקודש בבין השמשות …………………………………………………………..קמג
ישוב שיטת הר"ן אליבא דהרמב"ם בענין תוספת מחול הקודש…………………………………קמג
עוד בענין ספק מבעוד יום ספק בין השמשות, אי חשיב ספק ספיקא………………………….קמה
בענין נולד בזמן הנ"ל……………………………………………………………………………………………..קמה
אם בין השמשות חשיב ספק שקול…………………………………………………………………………..קמז
בשיטת הרדב"ז בענין תינוק שנולד ספק מבעוד יום ספק בבין השמשות…………………….קמז
בענין ספק ספיקא שאינו שקול ……………………………………………………………………………….קמט
הלכה למעשה בענין תינוק שנולד ספק מבעוד יום ספק בבין השמשות……………………….קנג
בענין חזקת מעוברת……………………………………………………………………………………………….קנה
בענין תינוק שנולד ספק בבין השמשות ספק משחשכה בליל שבת ……………………………קנה
בענין תרי ספיקי דסתרי ………………………………………………………………………………………….קנה
בענין חזקת יום שעבר בספק שקעה החמה………………………………………………………………..קנז
ספק ספיקא בחסרון ידיעה………………………………………………………………………………………קנט
קיום מצוה בבין השמשות ………………………………………………………………………………………..קס
ביאור דברי מרן אם היה הרקיע מזהיר כעין אורה של יום…………………………………………קסב
תשובה על הדברי יעקב בזה…………………………………………………………………………………..קסב
תשובה על דברי הבית נאמן …………………………………………………………………………………..קסד
ספק ספיקא משם אחד ……………………………………………………………………………………………..קע
תשובה על דברי ספר יוסף דעת )לוי(………………………………………………………………………קעד
ספק שאינו שקול אם מצטרף לספק ספיקא………………………………………………………………קעו
חלק יורה דעה
סימן ה – הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה אם מילתו דוחה שבת ………קפז
בסוגיא דמעוברת שנתגיירה אין בנה צריך טבילה ……………………………………………………קפז
בסוגיא דעובר ירך אמו……………………………………………………………………………………………קפז
אם מילתו כמילת גר או כמילת ישראל……………………………………………………………………קפח
בסוגיא דגר קטן מדאורייתא…………………………………………………………………………………….קצ
חקירה בגדר עובר ירך אמו…………………………………………………………………………………….קצב
שיטת הרמב"ם בדין עובר ירך אמו …………………………………………………………………………קצה
בענין ולד חטאת מעוברת………………………………………………………………………………………..קצו
בענין עובר דקדשים………………………………………………………………………………………………..קצז
בענין היא וולדה נגחו היא וולדה נרבעו ……………………………………………………………………קצז
חילוקים בגדר עובר ירך אמו וישוב כמה סוגיות בש"ס……………………………………………..קצח
בענין כהן שנשא גרושה מעוברת דלא הוי הולד חלל ……………………………………………………ר
עוד בסוגיא דהיא וולדה נגחו היא וולדה נרבעו ………………………………………………………….רא
עוד בשיטת הרמב"ם בדין עובר ירך אמו……………………………………………………………………רג
בסוגיא דפרה שהמיתה …………………………………………………………………………………………….רג
בסוגיא דולד הטרפה ………………………………………………………………………………………………..רד
אם נקטינן לדינא עובר ירך אמו הוא או לאו ירך אמו …………………………………………………רה
בסוגיא דשני אחים תאומים גרים ……………………………………………………………………………….רו
בגדר אחוה……………………………………………………………………………………………………………….רז
בדין מצרית מעוברת שנתגיירה ……………………………………………………………………………….רח
עוד בהא דמעוברת שנתגיירה הוי הולד גר מדאורייתא ……………………………………………….רי
בדברי השלחן ערוך והאחרונים בנ"ד……………………………………………………………………….ריא
אם חשיב כישראל בשעה הלידה לכולי עלמא …………………………………………………………..ריג
חלק אבן העזר
סימן ו – בענין אם פונדקאית ………………………………………………………..ריד
מבוא……………………………………………………………………………………..ריד
ענף א – בסוגיא דסיבכה ילדה בזקנה …………………………………………….רטז
ענף ב – שני אחים תאומים הורתן שלא בקדושה ולידתן בקדושה …………..ריח
בענין עובר ירך אמו…………………………………………………………………..ריח
הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה אם נימול לשם גירות ………………………………………ריח
בגדר עובר ירך אמו אם יש לו דינים בפני עצמו ……………………………………………………….רכא
מעוברת שנתגיירה ולא ידעו הבית דין מעוברה ………………………………………………………..רכו
טבילת פונדקאית נכרית והביצית מישראלית …………………………………………………………רכח
טבילת פונדקאית ישראלית לשם גיור עוברה נכרי…………………………………………………..רכח
אם שעת היצירה או שעת הלידה קובעת לענין חללות ולענין ממזרות………………………..רלא
ענף ג – בסוגיא דאחים גרים לעדות ………………………………………………..רלג
ענף ד – בסוגיא דמיא בעלמא………………………………………………………רלד
בענין זכיה לעובר ……………………………………………………………………..רלד
מחוסר מעשה דחשיב דבר שלא בא לעולם……………………………………………………………..רלה
חילול שבת על טרום עובר במעבדה ………………………………………………………………………..רלו
בענין זכיה לעובר……………………………………………………………………………………………………רלז
בגדר אב ובן לפני שהוכר העובר ……………………………………………………………………………רמב
ענף ה – אם עובר מוקפא פוטר מיבום…………………………………………….רמג
קיום מצות פריה ורביה לאחר מותו ע"י זרע או טרום עובר מוקפה………………………………רמו
אם חשיב בנו ויורש אותו ………………………………………………………………………………………..רמו
ענף ו – בענין יוסף ודינה…………………………………………………………….רנב
בגדר מעשה נסים…………………………………………………………………………………………………….רנז
מאימתי האמא נקראת אם………………………………………………………………………………………רנט
דמי ולדות בפונדקאית ודיני ממונות………………………………………………………………………..רנט
ענף ז – שיטות גדולי הדור בזה ………………………………………………………רס
א. שיטת האור לציון ………………………………………………………………………………………………..רס
ב. שיטת הציץ אליעזר……………………………………………………………………………………………רסא
ג. שיטת הגרש"ז אויירבך זצ"ל………………………………………………………………………………..רסב
ד. שיטת שבט הלוי………………………………………………………………………………………………..רסב
ה. שיטת הגריש"א זצ"ל…………………………………………………………………………………………..רסג
ו. דעת מרן שר התורה פאר הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל …………………………………….רסד
ז. שיטת הגר"ח קנייבסקי שליט"א ……………………………………………………………………………רסו
ח. מו"מ בדברי הגר"ש עמאר והגר"א בן חיים שליט"א………………………………………………רסז
סימן ז – עוד בענין הנ"ל אם פונדקאית והמסתעף…………………………………רע
ענף א – בענין הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה …………………………..רעא
בגדר איסור גיורת לכהונה…………………………………………………………..רעא
ענף ב – עוד בענין הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה אם חשיב גר ……..רעח
ענף ג – בענין עובר ירך אמו ………………………………………………………..רפט
הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה לא חשיב גר קטן ……………………………………………רצא
ענף ד – בענין עובר בהמת המוקדשין …………………………………………….רצט
ענף ה – בענין הורתו בקדושה ולידתו שלא בקדושה ……………………………שיג
ענף ו – האומר לחברו אם תלד אשתך נקבה תהא מקודשת לי ………………שיח
בענין מזכה לעובר …………………………………………………………………….שיח
בענין קידושי נפל………………………………………………………………………………………………….שכה
אם קידושי עוברה מדאורייתא או מדרבנן……………………………………………………………….שכז
ענף ז – מו"מ בדברי השמע שלמה………………………………………………..שלט
קיימא לן להלכה כמאן דאמר עובר ירך אמו הוא ……………………………………………………שלט
אם המחלוקת בענין עובר ירך אמו הוא שייכת בדינים שחלו באם לפני העיבור………….שמ
החילוק בין חלק האיש לחלק האשה ……………………………………………………………………….שמג
נמוקי הספק ביחוס העובר לביצית שניטלה ממקורה………………………………………………..שמג
גר שדינו ישראל……………………………………………………………………………………………………שמד
החילוק בין נשתחררה מעוברת לנתגיירה מעוברת………………………………………………….שמה
בביאור הגדרת "עובר" והגדרת "הורתו" ………………………………………………………………….שמו
שני חלקים באמא ושני חלקי ביצית………………………………………………………………………..שמז
הקפאת עוברים…………………………………………………………………………………………………….שמח
ענף ח – עוד בענין גידולין מבטלין את העיקר…………………………………..שמט
ענף ט – בענין זה וזה גורם…………………………………………………………..שסו
חוששין לזרע האב …………………………………………………………………………………………………..שע
ענף י – הרכבת אילנות, ובדין אתרוג מורכב, והנפקא מינה לנדון דידן …….שעג
ענף יא – בענין שני דינים כשרות ופסלות המעורבין באדם…………………..שפה
ענף יב – בסוגיא דחציו עבד חציו בן חורין הבא על בת ישראל ……………..שפז
ענף יג – פונדקאית לענין בכורה…………………………………………………….שצ
בענין כהנת המעוברת מגוי ……………………………………………………………………………………שצא
בענין הדביק שני רחמים ……………………………………………………………………………………….שצד
דין בכור בביצית מנכרית ופונדקאית ישראלית ………………………………………………………….ת
בהא דגר שנתגייר לאו כקטן שנולד דמי לכל מילי …………………………………………………….תב
עוד בסוגיא דשני אחים תאומים ……………………………………………………………………………….תב
ענף יד – אם מילה דוחה שבת לנולד מפונדקאית………………………………..תט
ענף טו – בענין השתלת שחלות או רחם או ביצית ……………………………..תיח
ענף טז – ג' שותפין באדם וכבוד אב ואם………………………………………….תכ
ענף יז – בת פונדקאית לענין כהונה………………………………………………תכא
הזרעה מלאכותית לענין איסורי כהונה ……………………………………………………………………תכג
בסוגיא דגוי ועבד הבא על בת ישראל …………………………………………………………………….תכד
ביצית מישראלית ופונדקאית נכרית לענין כהונה, וספק ספיקא בזה………………………….תכז
ענף יח – משא ומתן בדברי הגרזנ"ג שליט"א……………………………………..תל
ענף יט – מו"מ בדברי הראשון לציון ………………………………………………תלו
ענף כ – בענין פונדקאית באחות אשתו ………………………………………….תלט
ענף כא – קיום מצות פריה ורביה בפונדקאות או בהפריה מלאכותית……..תמא
ענף כב – כי יסיר……………………………………………………………………..תנא
סימן ח – בענין הנ"ל…………………………………………………………………תסד
מכתב מאת ראש אבות בתי הדין בירושלים עיה"ק…………………………………………………תסד
תשובת המחבר על דבריו ……………………………………………………………תסז
סימן ט – בדין נאמנות הכהן על עצמו ……………………………………………תסט
ביאור שיטת הרמב"ם ……………………………………………………………….תסט
סימן י – בדין חזקת כהונה בטעות…………………………………………………תעו
האומר כהן אני שויא אנפשיה חתיכה דאיסורא ……………………………………………………….תעו
באומר כהן אני כנגד חזקה………………………………………………………………………………………תעז
באומר כהן אני אי בעינן שיוחזק לענין חיוב מלקות…………………………………………………..תעז
שויא אנפשיה חתיכה דאיסורא במקום טעות…………………………………………………………..תעח
שויא אנפשיה מדין נדר או מדין נאמנות ………………………………………………………………..תפא
חזקה על פי הוראה בטעות……………………………………………………………………………………..תפג
היתר המוחזק בכהונה לחומרא על פי ספק ספיקא……………………………………………………תפד
החזיק בכהונה וחזר בו, ואם נותן אמתלא……………………………………………………………….תפה
החילוקים שבין נדון האחרונים לנדון דידן ………………………………………………………………..תפז
זר שנשא כפיו אם עובר בעשה…………………………………………………………………………………תצ
אמתלא כנגד הוחזק ע"י מעשה………………………………………………………………………………תצא
האומר כהן אני וחזר בו באמתלא……………………………………………………………………………תצג
אמתלא כנגד חזקה……………………………………………………………………………………………….תצה
פלוגתא דבתראי באמתלא לאחר שלשים יום…………………………………………………………..תצו
עדים המסייעים אמתלא וספק ספיקא המסייע אמתלא ……………………………………………..תצז
אמתלא בהוחזקה נדה …………………………………………………………………………………………..תצח
אמתלא כנגד מעשה בטעות או היכא דלא אפשר………………………………………………………תק
אמתלא בהוחזק מחמת הוראה בטעות……………………………………………………………………תקא
האמר כהן אני אם צריך לומר בפני בית דין……………………………………………………………תקא
אמתלא כנגד אמירה בבית דין………………………………………………………………………………תקב
היכא דנאמן מן התורה באמירתו אי מהני ביה אמתלא ……………………………………………תקד
דעת מרן דאמתלא מהניא אפילו במקום שנאמן מן התורה………………………………………..תקו
אמתלא שאינו מכחיש דבריו הראשונים…………………………………………………………………תקח
אמתלא בהוחזק וגם האמינתו תורה……………………………………………………………………….תקט
חזקה נגד הדין ……………………………………………………………………………………………………..תקיא
שויא אנפשה במקום שעבוד והיכא דלא קים ליה בגוה…………………………………………..תקיא
חזקה במקום טעות, פסק גדולי הדורות………………………………………………………………….תקיד
חזקה תלויה באומד דעת בני העיר………………………………………………………………………..תקטו
ספק ספיקא כנגד חזקה ………………………………………………………………………………………..תקטו
דין כהנים בזמן הזה………………………………………………………………………………………………תקטז
סימן יא – בענין פצוע דכא ………………………………………………………..תקיט
פצוע דכא בידי שמים…………………………………………………………………………………………..תקיט
בגדר חוטי הביצים……………………………………………………………………………………………….תקיט
החילוק בין סריס לעקר…………………………………………………………………………………………תקכג
באיסור מסרס אחר מסרס בעקר …………………………………………………………………………..תקכג
הטיפול העדיף לפי ההלכה ………………………………………………………………………………….תקכט
בגדר נקב הפוסל בביצים ונקב מפולש………………………………………………………………….תקלג
פצוע דכא בביצה אחת………………………………………………………………………………………….תקלו
פצוע דכא דרך רפואה…………………………………………………………………………………………..תקלז
פצוע דכא בידי שמים אם נפסל על ידי אדם………………………………………………………….תקלט
בדין ספק פצוע דכא ……………………………………………………………………………………………תקמא
ספיקא דדינא בפצוע דכא……………………………………………………………………………………תקמב
סימן יב – אדם שמת וחזר לתחיה לענייני אישות ולענייני ממונות …………תקמו
בענין אשת אליהו הנביא ואשת רבי יהושע בן לוי………………………………………………….תקמו
בענין אשת משה רבינו…………………………………………………………………………………………תקמז
בענין בן הצרפית שהחיה אליהו …………………………………………………………………………..תקמח
בענין בן השונמית שהחיה אלישע………………………………………………………………………..תקמח
בענין אין המת עצמו טמא……………………………………………………………………………………תקמט
עוד בענין אשת מלאך ……………………………………………………………………………………………תקנ
אם יש חילוק בן מיתת הבעל למיתת האשה…………………………………………………………..תקנא
מיתה שיש אחריה חיים אם חשיבא מיתה……………………………………………………………..תקנב
במעשה דרבה ורבי זירא………………………………………………………………………………………תקנב
אם בעינן ידיעת האשה ויאוש דידה לקנות עצמה במיתת הבעל………………………………תקנד
בענין נפשי יצאה בדברו במתן תורה……………………………………………………………………..תקנז
ואם היו צריכין לקדש נשותיהם לאחר מתן תורה…………………………………………………….תקנז
עוד בענין בן השונמית אם היה מטמא במותו…………………………………………………………תקנט
אם לאחר מיתה קרינן בה שארו …………………………………………………………………………….תקס
בענין נטמא בחייו מה שנגע במותו……………………………………………………………………….תקסא
עוד בענין שארו לאחר מיתה ………………………………………………………………………………..תקסג
אם מיתה מבטלת קירבת אחוה וקירבת שאר עריות………………………………………………תקסג
בענין מיתה בכל שעה מתרת………………………………………………………………………………..תקסו
בסוגיא דכיון דפסקה פסקה………………………………………………………………………………….תקסז
עוד בענין אם שעת המיתה מפקיעה או מיתה בכל שעה מתרת………………………………תקעא
ובענין נכסי הגר שמת………………………………………………………………………………………….תקעא
קיבלה קידושין משני וחזר הראשון לחיות ……………………………………………………………..תקעג
בשיטת רש"י דהיכא דלא תפסי קידושין פקעי קידושין ………………………………………….תקעה
חזקת אשת איש בספק גירושין………………………………………………………………………………תקעו
סיכום הסברות……………………………………………………………………………………………………..תקעז
מסקנה דדינא……………………………………………………………………………………………………..תקעח
סימן יג – בענין חופה ושבע ברכות……………………………………………..תקעט
ענף א' – גדר חופה…………………………………………………………………תקעט
בענין חופת נדה ………………………………………………………………………………………………….תקפב
עוד בשיטות הראשונים בגדר חופה ………………………………………………………………………תקפו
ביאור שיטת הרמב"ם………………………………………………………………………………………….תקצד
סיכום השיטות בגדר חופה……………………………………………………………………………………תקצז
סיכום השיטות בחופת נדה………………………………………………………………………………….תקצח
דעת מרן בגדר חופה …………………………………………………………………………………………..תקצח
ענף ב' – שעת חיוב ברכת חתנים…………………………………………………..תר
מאימתי מונים שבעת ימי חופה………………………………………………………………………………..תר
התחילה הסעודה ביום השביעי ונמשכה לליל השמיני………………………………………………תרה
אם אזלינן בתר התחלת סעודה או בתר שעת ברכה………………………………………………..תרט
שעת חיוב אמירת שבע ברכות……………………………………………………………………………..תרטו
מילואים………………………………………………………………………………………………………………תריח
בדף זה ניתן לעיין ולהוריד את ספרו של הרב יצחק ישראלי שליט"א, שו"ת "מאבני המקום חלק ב'".
מצורף מפתח הנושאים לספר, כולל מספרי עמודים, לתועלת הלומדים.
מפתח מפורט
חלק אורח חיים
סימן א – ברכת פרי מורכב……………………………………………………………א
אם פרי מורכב בטל כלפי האילן ………………………………………………………………………………..א
אם היחור המורכב בטל באילן ……………………………………………………………………………………ג
שינוי מראה וטעם וריח אם חשיב שינוי ……………………………………………………………………….ג
בטעמי פיסול אתרוג מורכב והנפקא מינה לברכה………………………………………………………..ד
שינוי גנטי בפרי מורכב……………………………………………………………………………………………….ו
אם יש ביטול ברוב בפרי מורכב…………………………………………………………………………………..ז
אם ברכת בורא נפשות פוטרת מעין שלש……………………………………………………………………ט
אם ברכת מעין שלש פוטרת ברכת בורא נפשות…………………………………………………………..י
אם ברכת מעין שלש מדאורייתא…………………………………………………………………………………י
אם עדיף בנדון דידן לברך מעין שלש ………………………………………………………………………..יא
המערב קמח דגן וקמח קטניות ומבשלן מה מברך……………………………………………………….יב
שלש סוגי הרכבות…………………………………………………………………………………………………….יג
אם מעשרין מפרי מורכב על שאינו מורכב…………………………………………………………………יד
אם מברכין על כלאי אילן………………………………………………………………………………………….טו
המרכיב אילן בירק אם חשיב פרי אילן ……………………………………………………………………..טו
אם בטל האילן בירק…………………………………………………………………………………………………טז
חילוקים בסוגי הרכבות…………………………………………………………………………………………….טז
אם ילפינן כלאי אילן מכלאי בהמה……………………………………………………………………………..יז
סימן ב – בענין פלג המנחה …………………………………………………………..יט
ביאור הסוגיא דפלג המנחה – ברכות דף כו ע"ב………………………………………………………..יט
ביאור דעת הראשונים דפלג המנחה שעה ורביע קודם שקיעת החמה…………………………….כ
שיטת רבינו חננאל …………………………………………………………………………………………………….כ
שיטת רב סעדיה גאון ורב נסים גאון בענין פלג המנחה………………………………………………כד
שיטת הרמב"ם בפלג המנחה……………………………………………………………………………………כה
שיטת המאירי בפלג המנחה ……………………………………………………………………………………..כז
שיטת רש"י והתוס' בפלג המנחה…………………………………………………………………………………ל
שיטת הראשונים דפלג המנחה שעה ורביע קודם צאת הכוכבים…………………………………לה
ביאור שיטת תרומת הדשן בענין שעות היום ופלג המנחה………………………………………….לח
שיעור מיל וזמן הדמדומים לדעת הראשונים הנ"ל וביאור הקושיות בזה………………………לח
לפי איזה איזה יום משערים שעה וחומש……………………………………………………………………לט
הוכחה מדברי הראשונים בשיעור זמן הדמדומים…………………………………………………………מ
ישוב שיטת תרומת הדשן…………………………………………………………………………………………..מ
הוכחה משיטת תרומת הדשן בענין החשבון לפי המעלות……………………………………………מג
ביאור שיטת מרן היביע אומר בזמן עלות השחר………………………………………………………..מה
שיטת הראב"ן והמהרי"ק בענין פלג המנחה ……………………………………………………………….מז
שיטת היראים בענין פלג המנחה……………………………………………………………………………….מז
שיטת מרן בפלג המנחה…………………………………………………………………………………………..מח
בענין הנ"ל ובענין תוספת שבת ודין קבלה מבעוד יום בדעת מרן…………………………………נא
דעת מרן בשיעור מיל וחשבון שעות היום…………………………………………………………………..נח
פלוגתא דפלג המנחה תליא בפלוגתא דשעות היום……………………………………………………סד
שיטת הפרי חדש דזמן ר"ת בירושלים בחורף כחצי שעה אחר השקיעה………………………סה
ביאור שיטות האחרונים……………………………………………………………………………………………סו
עוד בביאור דעת הרמב"ם………………………………………………………………………………………..סט
בענין סוף זמן תפלת מנחה……………………………………………………………………………………….עב
ביאור שיטת הגאונים דרך כלל דהשעות הן שעות השמש………………………………………….עה
מסקנא דדינא בענין פלג המנחה ושעות היום………………………………………………………………עו
תרתי דסתרי בזמן מנחה וערבית………………………………………………………………………………עח
ביאור שיטת מרן היביע אומר…………………………………………………………………………………..עט
סימן ג – בענין ערבית אחרי עלות השחר………………………………………….פב
קריאת שמע של ערבית אחר עלות השחר…………………………………………………………………פב
אם הטעם משום ובשכבך או משום דקרינן ליה לילה…………………………………………………..פג
גדר ברכות קריאת שמע…………………………………………………………………………………………..פד
שיטת הראשונים דזמן תפלת ערבית עד עלות השמש…………………………………………………פו
ישוב דברי הרמב"ם בפירוש המשנה וביד החזקה……………………………………………………….פז
ביאור הסברא דמתפללין ערבית כל זמן שלא הגיע זמן תפלת שחרית………………………..פח
שיטת הפוסקים שעד הנץ החמה חשיב לילה………………………………………………………………..צ
תפלות רחמי ואינן תלויות בזמני הקרבן לעיכובא ……………………………………………………..צא
סמיכות גאולה לתפלה דערבית עדיף ……………………………………………………………………….צב
שיטות האחרונים דמתפללין ערבית עד נץ החמה……………………………………………………….צג
שיטות האחרונים דאין מתפללין ערבית לאחר עלות השחר ……………………………………….צד
תפלת ערבית רשות ובספיקא אזלינן לקולא ……………………………………………………………..צה
נוסחא שונה בדברי הרמב"ם בפירוש המשנה……………………………………………………………..צו
תרתי דסתרי אחר עלות השחר…………………………………………………………………………………צח
תשלומין או תפלה בזמנה מספק מה עדיף…………………………………………………………………צט
סיכום ה' סברות דמתפללין ערבית אחר עלות השחר…………………………………………………צט
סימן ד – בענין ספק ספיקא בבין השמשות……………………………………….קא
ביאור הברייתא כוכב אחד יום, שנים בין השמשות, ג' לילה………………………………………קא
ג' דעות בראשונים בזה…………………………………………………………………………………………….קא
בשיטת רבינו חננאל והרמב"ם דהברייתא הנ"ל היא דעת רבי יוסי……………………………..קד
ביאור דעת הרמב"ם דהלכה כרבי יוסי מלבד לענין שבת…………………………………………..קה
ביאור דברי הרמב"ם בהלכות קידוש החדש ודבריו בעוד מקומות………………………………קה
ראיה מוכחת דהרמב"ם פסק כרבי יוסי בענין בין השמשות……………………………………….קיב
ביאור שיטת הרי"ף בזה …………………………………………………………………………………………קכא
ביאור שיטת הרמב"ן והרשב"א והמאירי ………………………………………………………………….קכג
יבואר הספק ספיקא להחשיב בין השמשות דהגאונים יום על פי האמור …………………….קכו
ביאור הסתירה לספק ספיקא מדברי מרן …………………………………………………………………קכז
בענין מילת תינוק שנולד בבין השמשות…………………………………………………………………..קכז
בענין מילה בבין השמשות בדיעבד …………………………………………………………………………קכז
אם ספק שנאסר מדינא מצטרף לספק ספיקא………………………………………………………….קכח
בענין מילה בבין השמשות דשבת…………………………………………………………………………..קכח
ספק ספיקא גבי ספירת העומר בבין השמשות וגבי שביעית משמטת בבין השמשות ….קלג
אם מרן היביע אומר חזר בו בדין מילה בבין השמשות בדיעבד ………………………………..קלד
בענין חיוב אשם תלוי בבין השמשות……………………………………………………………………….קלו
בענין חיוב אשם תלוי בספק ספיקא…………………………………………………………………………קלו
שיטת הרמב"ם בענין חיוב אשם תלוי בבין השמשות……………………………………………….קלח
ספק מבעוד יום ספק בין השמשות אי הוי ספק ספיקא ……………………………………………..קמג
בדין תוספת מחול על הקודש בבין השמשות …………………………………………………………..קמג
ישוב שיטת הר"ן אליבא דהרמב"ם בענין תוספת מחול הקודש…………………………………קמג
עוד בענין ספק מבעוד יום ספק בין השמשות, אי חשיב ספק ספיקא………………………….קמה
בענין נולד בזמן הנ"ל……………………………………………………………………………………………..קמה
אם בין השמשות חשיב ספק שקול…………………………………………………………………………..קמז
בשיטת הרדב"ז בענין תינוק שנולד ספק מבעוד יום ספק בבין השמשות…………………….קמז
בענין ספק ספיקא שאינו שקול ……………………………………………………………………………….קמט
הלכה למעשה בענין תינוק שנולד ספק מבעוד יום ספק בבין השמשות……………………….קנג
בענין חזקת מעוברת……………………………………………………………………………………………….קנה
בענין תינוק שנולד ספק בבין השמשות ספק משחשכה בליל שבת ……………………………קנה
בענין תרי ספיקי דסתרי ………………………………………………………………………………………….קנה
בענין חזקת יום שעבר בספק שקעה החמה………………………………………………………………..קנז
ספק ספיקא בחסרון ידיעה………………………………………………………………………………………קנט
קיום מצוה בבין השמשות ………………………………………………………………………………………..קס
ביאור דברי מרן אם היה הרקיע מזהיר כעין אורה של יום…………………………………………קסב
תשובה על הדברי יעקב בזה…………………………………………………………………………………..קסב
תשובה על דברי הבית נאמן …………………………………………………………………………………..קסד
ספק ספיקא משם אחד ……………………………………………………………………………………………..קע
תשובה על דברי ספר יוסף דעת )לוי(………………………………………………………………………קעד
ספק שאינו שקול אם מצטרף לספק ספיקא………………………………………………………………קעו
חלק יורה דעה
סימן ה – הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה אם מילתו דוחה שבת ………קפז
בסוגיא דמעוברת שנתגיירה אין בנה צריך טבילה ……………………………………………………קפז
בסוגיא דעובר ירך אמו……………………………………………………………………………………………קפז
אם מילתו כמילת גר או כמילת ישראל……………………………………………………………………קפח
בסוגיא דגר קטן מדאורייתא…………………………………………………………………………………….קצ
חקירה בגדר עובר ירך אמו…………………………………………………………………………………….קצב
שיטת הרמב"ם בדין עובר ירך אמו …………………………………………………………………………קצה
בענין ולד חטאת מעוברת………………………………………………………………………………………..קצו
בענין עובר דקדשים………………………………………………………………………………………………..קצז
בענין היא וולדה נגחו היא וולדה נרבעו ……………………………………………………………………קצז
חילוקים בגדר עובר ירך אמו וישוב כמה סוגיות בש"ס……………………………………………..קצח
בענין כהן שנשא גרושה מעוברת דלא הוי הולד חלל ……………………………………………………ר
עוד בסוגיא דהיא וולדה נגחו היא וולדה נרבעו ………………………………………………………….רא
עוד בשיטת הרמב"ם בדין עובר ירך אמו……………………………………………………………………רג
בסוגיא דפרה שהמיתה …………………………………………………………………………………………….רג
בסוגיא דולד הטרפה ………………………………………………………………………………………………..רד
אם נקטינן לדינא עובר ירך אמו הוא או לאו ירך אמו …………………………………………………רה
בסוגיא דשני אחים תאומים גרים ……………………………………………………………………………….רו
בגדר אחוה……………………………………………………………………………………………………………….רז
בדין מצרית מעוברת שנתגיירה ……………………………………………………………………………….רח
עוד בהא דמעוברת שנתגיירה הוי הולד גר מדאורייתא ……………………………………………….רי
בדברי השלחן ערוך והאחרונים בנ"ד……………………………………………………………………….ריא
אם חשיב כישראל בשעה הלידה לכולי עלמא …………………………………………………………..ריג
חלק אבן העזר
סימן ו – בענין אם פונדקאית ………………………………………………………..ריד
מבוא……………………………………………………………………………………..ריד
ענף א – בסוגיא דסיבכה ילדה בזקנה …………………………………………….רטז
ענף ב – שני אחים תאומים הורתן שלא בקדושה ולידתן בקדושה …………..ריח
בענין עובר ירך אמו…………………………………………………………………..ריח
הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה אם נימול לשם גירות ………………………………………ריח
בגדר עובר ירך אמו אם יש לו דינים בפני עצמו ……………………………………………………….רכא
מעוברת שנתגיירה ולא ידעו הבית דין מעוברה ………………………………………………………..רכו
טבילת פונדקאית נכרית והביצית מישראלית …………………………………………………………רכח
טבילת פונדקאית ישראלית לשם גיור עוברה נכרי…………………………………………………..רכח
אם שעת היצירה או שעת הלידה קובעת לענין חללות ולענין ממזרות………………………..רלא
ענף ג – בסוגיא דאחים גרים לעדות ………………………………………………..רלג
ענף ד – בסוגיא דמיא בעלמא………………………………………………………רלד
בענין זכיה לעובר ……………………………………………………………………..רלד
מחוסר מעשה דחשיב דבר שלא בא לעולם……………………………………………………………..רלה
חילול שבת על טרום עובר במעבדה ………………………………………………………………………..רלו
בענין זכיה לעובר……………………………………………………………………………………………………רלז
בגדר אב ובן לפני שהוכר העובר ……………………………………………………………………………רמב
ענף ה – אם עובר מוקפא פוטר מיבום…………………………………………….רמג
קיום מצות פריה ורביה לאחר מותו ע"י זרע או טרום עובר מוקפה………………………………רמו
אם חשיב בנו ויורש אותו ………………………………………………………………………………………..רמו
ענף ו – בענין יוסף ודינה…………………………………………………………….רנב
בגדר מעשה נסים…………………………………………………………………………………………………….רנז
מאימתי האמא נקראת אם………………………………………………………………………………………רנט
דמי ולדות בפונדקאית ודיני ממונות………………………………………………………………………..רנט
ענף ז – שיטות גדולי הדור בזה ………………………………………………………רס
א. שיטת האור לציון ………………………………………………………………………………………………..רס
ב. שיטת הציץ אליעזר……………………………………………………………………………………………רסא
ג. שיטת הגרש"ז אויירבך זצ"ל………………………………………………………………………………..רסב
ד. שיטת שבט הלוי………………………………………………………………………………………………..רסב
ה. שיטת הגריש"א זצ"ל…………………………………………………………………………………………..רסג
ו. דעת מרן שר התורה פאר הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל …………………………………….רסד
ז. שיטת הגר"ח קנייבסקי שליט"א ……………………………………………………………………………רסו
ח. מו"מ בדברי הגר"ש עמאר והגר"א בן חיים שליט"א………………………………………………רסז
סימן ז – עוד בענין הנ"ל אם פונדקאית והמסתעף…………………………………רע
ענף א – בענין הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה …………………………..רעא
בגדר איסור גיורת לכהונה…………………………………………………………..רעא
ענף ב – עוד בענין הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה אם חשיב גר ……..רעח
ענף ג – בענין עובר ירך אמו ………………………………………………………..רפט
הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה לא חשיב גר קטן ……………………………………………רצא
ענף ד – בענין עובר בהמת המוקדשין …………………………………………….רצט
ענף ה – בענין הורתו בקדושה ולידתו שלא בקדושה ……………………………שיג
ענף ו – האומר לחברו אם תלד אשתך נקבה תהא מקודשת לי ………………שיח
בענין מזכה לעובר …………………………………………………………………….שיח
בענין קידושי נפל………………………………………………………………………………………………….שכה
אם קידושי עוברה מדאורייתא או מדרבנן……………………………………………………………….שכז
ענף ז – מו"מ בדברי השמע שלמה………………………………………………..שלט
קיימא לן להלכה כמאן דאמר עובר ירך אמו הוא ……………………………………………………שלט
אם המחלוקת בענין עובר ירך אמו הוא שייכת בדינים שחלו באם לפני העיבור………….שמ
החילוק בין חלק האיש לחלק האשה ……………………………………………………………………….שמג
נמוקי הספק ביחוס העובר לביצית שניטלה ממקורה………………………………………………..שמג
גר שדינו ישראל……………………………………………………………………………………………………שמד
החילוק בין נשתחררה מעוברת לנתגיירה מעוברת………………………………………………….שמה
בביאור הגדרת "עובר" והגדרת "הורתו" ………………………………………………………………….שמו
שני חלקים באמא ושני חלקי ביצית………………………………………………………………………..שמז
הקפאת עוברים…………………………………………………………………………………………………….שמח
ענף ח – עוד בענין גידולין מבטלין את העיקר…………………………………..שמט
ענף ט – בענין זה וזה גורם…………………………………………………………..שסו
חוששין לזרע האב …………………………………………………………………………………………………..שע
ענף י – הרכבת אילנות, ובדין אתרוג מורכב, והנפקא מינה לנדון דידן …….שעג
ענף יא – בענין שני דינים כשרות ופסלות המעורבין באדם…………………..שפה
ענף יב – בסוגיא דחציו עבד חציו בן חורין הבא על בת ישראל ……………..שפז
ענף יג – פונדקאית לענין בכורה…………………………………………………….שצ
בענין כהנת המעוברת מגוי ……………………………………………………………………………………שצא
בענין הדביק שני רחמים ……………………………………………………………………………………….שצד
דין בכור בביצית מנכרית ופונדקאית ישראלית ………………………………………………………….ת
בהא דגר שנתגייר לאו כקטן שנולד דמי לכל מילי …………………………………………………….תב
עוד בסוגיא דשני אחים תאומים ……………………………………………………………………………….תב
ענף יד – אם מילה דוחה שבת לנולד מפונדקאית………………………………..תט
ענף טו – בענין השתלת שחלות או רחם או ביצית ……………………………..תיח
ענף טז – ג' שותפין באדם וכבוד אב ואם………………………………………….תכ
ענף יז – בת פונדקאית לענין כהונה………………………………………………תכא
הזרעה מלאכותית לענין איסורי כהונה ……………………………………………………………………תכג
בסוגיא דגוי ועבד הבא על בת ישראל …………………………………………………………………….תכד
ביצית מישראלית ופונדקאית נכרית לענין כהונה, וספק ספיקא בזה………………………….תכז
ענף יח – משא ומתן בדברי הגרזנ"ג שליט"א……………………………………..תל
ענף יט – מו"מ בדברי הראשון לציון ………………………………………………תלו
ענף כ – בענין פונדקאית באחות אשתו ………………………………………….תלט
ענף כא – קיום מצות פריה ורביה בפונדקאות או בהפריה מלאכותית……..תמא
ענף כב – כי יסיר……………………………………………………………………..תנא
סימן ח – בענין הנ"ל…………………………………………………………………תסד
מכתב מאת ראש אבות בתי הדין בירושלים עיה"ק…………………………………………………תסד
תשובת המחבר על דבריו ……………………………………………………………תסז
סימן ט – בדין נאמנות הכהן על עצמו ……………………………………………תסט
ביאור שיטת הרמב"ם ……………………………………………………………….תסט
סימן י – בדין חזקת כהונה בטעות…………………………………………………תעו
האומר כהן אני שויא אנפשיה חתיכה דאיסורא ……………………………………………………….תעו
באומר כהן אני כנגד חזקה………………………………………………………………………………………תעז
באומר כהן אני אי בעינן שיוחזק לענין חיוב מלקות…………………………………………………..תעז
שויא אנפשיה חתיכה דאיסורא במקום טעות…………………………………………………………..תעח
שויא אנפשיה מדין נדר או מדין נאמנות ………………………………………………………………..תפא
חזקה על פי הוראה בטעות……………………………………………………………………………………..תפג
היתר המוחזק בכהונה לחומרא על פי ספק ספיקא……………………………………………………תפד
החזיק בכהונה וחזר בו, ואם נותן אמתלא……………………………………………………………….תפה
החילוקים שבין נדון האחרונים לנדון דידן ………………………………………………………………..תפז
זר שנשא כפיו אם עובר בעשה…………………………………………………………………………………תצ
אמתלא כנגד הוחזק ע"י מעשה………………………………………………………………………………תצא
האומר כהן אני וחזר בו באמתלא……………………………………………………………………………תצג
אמתלא כנגד חזקה……………………………………………………………………………………………….תצה
פלוגתא דבתראי באמתלא לאחר שלשים יום…………………………………………………………..תצו
עדים המסייעים אמתלא וספק ספיקא המסייע אמתלא ……………………………………………..תצז
אמתלא בהוחזקה נדה …………………………………………………………………………………………..תצח
אמתלא כנגד מעשה בטעות או היכא דלא אפשר………………………………………………………תק
אמתלא בהוחזק מחמת הוראה בטעות……………………………………………………………………תקא
האמר כהן אני אם צריך לומר בפני בית דין……………………………………………………………תקא
אמתלא כנגד אמירה בבית דין………………………………………………………………………………תקב
היכא דנאמן מן התורה באמירתו אי מהני ביה אמתלא ……………………………………………תקד
דעת מרן דאמתלא מהניא אפילו במקום שנאמן מן התורה………………………………………..תקו
אמתלא שאינו מכחיש דבריו הראשונים…………………………………………………………………תקח
אמתלא בהוחזק וגם האמינתו תורה……………………………………………………………………….תקט
חזקה נגד הדין ……………………………………………………………………………………………………..תקיא
שויא אנפשה במקום שעבוד והיכא דלא קים ליה בגוה…………………………………………..תקיא
חזקה במקום טעות, פסק גדולי הדורות………………………………………………………………….תקיד
חזקה תלויה באומד דעת בני העיר………………………………………………………………………..תקטו
ספק ספיקא כנגד חזקה ………………………………………………………………………………………..תקטו
דין כהנים בזמן הזה………………………………………………………………………………………………תקטז
סימן יא – בענין פצוע דכא ………………………………………………………..תקיט
פצוע דכא בידי שמים…………………………………………………………………………………………..תקיט
בגדר חוטי הביצים……………………………………………………………………………………………….תקיט
החילוק בין סריס לעקר…………………………………………………………………………………………תקכג
באיסור מסרס אחר מסרס בעקר …………………………………………………………………………..תקכג
הטיפול העדיף לפי ההלכה ………………………………………………………………………………….תקכט
בגדר נקב הפוסל בביצים ונקב מפולש………………………………………………………………….תקלג
פצוע דכא בביצה אחת………………………………………………………………………………………….תקלו
פצוע דכא דרך רפואה…………………………………………………………………………………………..תקלז
פצוע דכא בידי שמים אם נפסל על ידי אדם………………………………………………………….תקלט
בדין ספק פצוע דכא ……………………………………………………………………………………………תקמא
ספיקא דדינא בפצוע דכא……………………………………………………………………………………תקמב
סימן יב – אדם שמת וחזר לתחיה לענייני אישות ולענייני ממונות …………תקמו
בענין אשת אליהו הנביא ואשת רבי יהושע בן לוי………………………………………………….תקמו
בענין אשת משה רבינו…………………………………………………………………………………………תקמז
בענין בן הצרפית שהחיה אליהו …………………………………………………………………………..תקמח
בענין בן השונמית שהחיה אלישע………………………………………………………………………..תקמח
בענין אין המת עצמו טמא……………………………………………………………………………………תקמט
עוד בענין אשת מלאך ……………………………………………………………………………………………תקנ
אם יש חילוק בן מיתת הבעל למיתת האשה…………………………………………………………..תקנא
מיתה שיש אחריה חיים אם חשיבא מיתה……………………………………………………………..תקנב
במעשה דרבה ורבי זירא………………………………………………………………………………………תקנב
אם בעינן ידיעת האשה ויאוש דידה לקנות עצמה במיתת הבעל………………………………תקנד
בענין נפשי יצאה בדברו במתן תורה……………………………………………………………………..תקנז
ואם היו צריכין לקדש נשותיהם לאחר מתן תורה…………………………………………………….תקנז
עוד בענין בן השונמית אם היה מטמא במותו…………………………………………………………תקנט
אם לאחר מיתה קרינן בה שארו …………………………………………………………………………….תקס
בענין נטמא בחייו מה שנגע במותו……………………………………………………………………….תקסא
עוד בענין שארו לאחר מיתה ………………………………………………………………………………..תקסג
אם מיתה מבטלת קירבת אחוה וקירבת שאר עריות………………………………………………תקסג
בענין מיתה בכל שעה מתרת………………………………………………………………………………..תקסו
בסוגיא דכיון דפסקה פסקה………………………………………………………………………………….תקסז
עוד בענין אם שעת המיתה מפקיעה או מיתה בכל שעה מתרת………………………………תקעא
ובענין נכסי הגר שמת………………………………………………………………………………………….תקעא
קיבלה קידושין משני וחזר הראשון לחיות ……………………………………………………………..תקעג
בשיטת רש"י דהיכא דלא תפסי קידושין פקעי קידושין ………………………………………….תקעה
חזקת אשת איש בספק גירושין………………………………………………………………………………תקעו
סיכום הסברות……………………………………………………………………………………………………..תקעז
מסקנה דדינא……………………………………………………………………………………………………..תקעח
סימן יג – בענין חופה ושבע ברכות……………………………………………..תקעט
ענף א' – גדר חופה…………………………………………………………………תקעט
בענין חופת נדה ………………………………………………………………………………………………….תקפב
עוד בשיטות הראשונים בגדר חופה ………………………………………………………………………תקפו
ביאור שיטת הרמב"ם………………………………………………………………………………………….תקצד
סיכום השיטות בגדר חופה……………………………………………………………………………………תקצז
סיכום השיטות בחופת נדה………………………………………………………………………………….תקצח
דעת מרן בגדר חופה …………………………………………………………………………………………..תקצח
ענף ב' – שעת חיוב ברכת חתנים…………………………………………………..תר
מאימתי מונים שבעת ימי חופה………………………………………………………………………………..תר
התחילה הסעודה ביום השביעי ונמשכה לליל השמיני………………………………………………תרה
אם אזלינן בתר התחלת סעודה או בתר שעת ברכה………………………………………………..תרט
שעת חיוב אמירת שבע ברכות……………………………………………………………………………..תרטו
מילואים………………………………………………………………………………………………………………תריח